HomeArchiefUpdate project Skyline Shell Moerdijk
Update project Skyline Shell Moerdijk

Update project Skyline Shell Moerdijk

De eerste dertien convectiemodules voor project Skyline zijn aangekomen bij Shell Moerdijk. De enorme warmtewisselaars zijn gefabriceerd en al voor een deel geassembleerd op een werf in Noord-Spanje.

De eerste dertien exemplaren van in totaal 32 convectiemodules arriveerden in de laatste week van februari per gesloten zeeschip. Een hijsbok tilde één voor één de modules op een dieplader aan wal. De per fornuis 220.000 kg wegende modules zijn hierna op hun tijdelijke plek gezet. Daar blijven ze totdat ze aan de beurt zijn om in de kraakfornuizen te worden ingebouwd, de laatste pas half 2024. De aankomst van de resterende negentien modules staat voor april op de planning.

Tijdens de ombouw van elk fornuispaar blijft de kraakinstallatie in bedrijf. Daarom heeft Shell ervoor gekozen om zoveel mogelijk modulair te bouwen waardoor er zo min mogelijk werkzaamheden plaatsvinden in de directe nabijheid van de draaiende fabriek. Dat is behalve efficiënter ook veiliger.

Fakkelleiding

En om ruimte te creëren voor het aanstaande transport van de toekomstige fornuizen van project Skyline werd begin maart ook een nieuwe fakkelleiding gehesen. De huidige fakkelleiding zou daarbij namelijk in de weg liggen. De nieuwe fornuizenmodules zijn zo’n 15 meter hoog terwijl de doorgang slechts 8,35 m hoog is. Om de modules straks binnen het bereik van een grote ringkraan te krijgen, was het noodzakelijk om de huidige fakkelleiding te verleggen. Wanneer de fabriek binnenkort voor onderhoud uit bedrijf is, volgt het verwijderen van de huidige leiding en het aansluiten van de nieuwe fakkelleiding.

Warmte-uitwisseling

Project Skyline vergt een investering van honderden miljoenen euro’s. En hoewel de totale capaciteit gelijk blijft, brengt Shell het energieverbruik op Moerdijk flink terug met de nieuwe fornuizen. Dat gaat het bedrijf straks vooral terugzien in het gasverbruik. Doordat de efficiëntere fornuizen minder fuelgas uit de kraker nodig hebben, blijft daar meer van over voor het ketelhuis voor het maken van stoom. Bovendien verbetert de warmte-uitwisseling waardoor er ook nog eens minder stoom van het ketelhuis nodig is. De CO2-uitstoot van Shell Moerdijk gaat hiermee met zo’n tien procent per jaar omlaag. Naar verwachting zijn de werkzaamheden in 2025 klaar.

Delen:

liesbeth@industrielinqs.nl