HomeTransitieCCUSTNO deelnemer in project CO2-afvang schepen
Stena Bulk MR

TNO deelnemer in project CO2-afvang schepen

Het Global Centre for Maritime Decarbonisation (GCMD), het Oil and Gas Climate Initiative (OGCI) en Stena Bulk zijn begonnen aan een tweejarig project, genaamd REMARCCABLE om CO2 aan boord van een Stena Bulk-medium range (MR) tanker af te vangen. Het is ’s werelds eerste end-to-end pilot voor het afvangen en opslaan van CO2 aan boord. In het project wordt daarnaast ook gekeken naar de verlading van CO2 naar de wal.

Andere partners in het project zijn Alfa Laval, het American Bureau of Shipping, Deltamarin en TNO. TNO deed in 2021 een haalbaarheidsstudie naar deze materie in opdracht van OGCI en Stena Bulk. In de scheepvaart gaat de transitie naar koolstofarme en koolstofvrije brandstoffen niet snel genoeg om te voldoen aan de IMO-doelstellingen. Daarom wordt nu onderzocht of CO2 kan worden afgevangen.

Medium range tanker

Het consortium maakt gebruik van niet-gepatenteerde apparatuur en processen, zodat de resultaten breed gedeeld kunnen worden. Het doel van het project is om minimaal 30% absolute CO2 af te vangen, met een capaciteit van ongveer een ton per uur. Het afvangsysteem wordt gebouwd aan boord van een Stena Bulk-medium range (MR) tanker varend op HSFO (High Sulfur Fuel Oil) of op VLSFO (Very Low Sulfur Fuel Oil).

Voor het project is gekozen voor  dit type tanker omdat schepen van vergelijkbare grootte naar schatting 17% van de totale CO2-uitstoot van de scheepvaart uitstoten.

Drie fases

In de eerste fase wordt een conceptueel ontwerp en een FEED-studie van het CO2-afvangsysteem uitgevoerd. Het is de verwachting dat deze studie in het eerste kwartaal van 2023 is afgerond.

Na afronding van de eerste fase wordt een prototype van het afvangsysteem ontwikkeld. En tenslotte wordt dit systeem in de MR-tanker ingebouwd. In deze laatste fase bestudeert het consortium de mogelijkheden om het CO2 te lossen.

Delen:
Tags

redactie@industrielinqs.nl