achtergrond

Complex onderhoud aan schip

Publicatie

12 sep 2019

Auteur

Dagmar Aarts

Categorie

iMaintain

Soort

achtergrond

Tags

onderhoud, schip

Bij Damen Shiprepair in Amsterdam is een complexe onderhoudsklus gedaan aan het schip Deep Arctic. Er moesten veel werkzaamheden tegelijk plaatsvinden, terwijl deze niet altijd even handig waren te combineren. De Deep Arctic is een diving support vessel van TechnipFMC. Aan boord van dit schip zitten duikers die diep in de zee werkzaamheden uit kunnen voeren (zie kader). Voor de verzekering moet het schip elke vijf jaar in onderhoud worden genomen. Zie het als een soort APK voor schepen. De klussen die het meeste tijd in beslag namen, waren het werk aan de boxkoelers, de scheepsschroeven en thrusters. Deze laatsten zijn speciale schroeven, die 360 graden kunnen draaien. Het schip kan er niet alleen mee vooruit komen, maar kan er ook precies op dezelfde plek op zee mee blijven liggen. Als de duikers onder water zijn, moet het schip natuurlijk niet ineens door golven of wind worden verplaatst. Stralen en verven Voor het onderhoud moesten de schroeven en thrusters, met een diameter van zo’n vier meter, eerst van het schip af worden gehaald. In samenwerking met specialisten van producent Rolls-Royce zijn de schroeven uit elkaar gehaald voor onderhoud en later weer in elkaar gezet. Sommigen zijn teruggestuurd naar de fabriek in ruil voor nieuwe exemplaren. Tegelijkertijd moest het schip worden gestraald en daarna geschilderd. ‘De combinatie van stralen en werken aan de schroeven is niet zo handig’, legt projectmanager Daniel Gerner uit. ‘Bij het stralen komt veel stof vrij.’ De schroeven zijn niet makkelijk van de vloer van het dok te verplaatsen, omdat ze vrij groot zijn. Daarnaast moeten ook de plekken waar de schroeven normaal zitten, worden afgedekt met houten platen, zodat daar geen stof in komt. ‘We spraken vaak tijden af waarop er werd gestraald of geverfd en waarop er aan de schroeven kon worden gewerkt.’ Boxkoelers Een ander karwei waar veel werk in ging zitten, was het onderhoud aan de boxkoelers (zie afbeelding). Het schip heeft er maar liefst 31. Deze boxkoelers bestaan uit buizenbundels die met behulp van zeewater de motoren van het schip kunnen koelen. Om ze te kunnen verwijderen moesten eerst alle bijbehorende leidingen...

Voor leden

Lees gratis verder.

Alles lezen?

Abonneer nu en krijg toegang tot:

  • Alle verschenen artikelen
  • Bladerbare versies van het blad
  • Projectendatabase
Aanmelden
Fotocredit: Damen
Bron: iMaintain 8-2019