achtergrond

Groene ammoniak steunt energie- en grondstoffentransitie

Publicatie

15 mrt 2021

Auteur

David van Baarle

Categorie

Petrochem

Soort

achtergrond

Tags

ammoniak, energietransitie, waterstof

De landbouwsector gebruikt ammoniak al grootschalig als kunstmest. Waar de kunstmestfabrikanten nu nog grijze waterstof inzetten, kunnen ze dit vervangen door een groene variant. De anorganische verbinding is bovendien een zeer handige, vloeibare energiedrager die gemakkelijk is te transporteren. De maritieme sector lijkt vaart te willen maken met groene ammoniak als brandstof. Daar kan ook de industrie van profiteren. Waterstof komt in veel onderzoeken naar voren als energievorm voor langetermijnopslag. Waar elektriciteit moeilijk is op te slaan, is gasopslag een stuk eenvoudiger. Toch kent ook waterstof de nodige uitdagingen. Het gasmolecuul is veel kleiner en heeft een lagere energiedichtheid dan aardgas. Om met aardgas vergelijkbare energiewaarden te krijgen, moet er veel gas worden aangeleverd. En om het economisch op te slaan is compressie nodig of koeling naar zeer lage temperaturen (-275 graden Celsius), waarbij het gas vloeibaar wordt. Toch lijkt er een redelijk eenvoudige oplossing: bindt drie waterstofmoleculen aan stikstof en er ontstaat ammoniak. Deze anorganische verbinding blijft vloeibaar bij iets verhoogde druk of temperaturen van rond de -33 graden Celsius. Nabehandeling Fokko Mulder, hoogleraar aan de TU Delft, breekt al langer een lans voor ammoniak als energiedrager. Dat zijn missiewerk nu meer aansluiting krijgt, heeft volgens hem zelf vooral met ontwikkelingen in de scheepvaart te maken. ‘De International Maritime Organization schudde de scheepvaart op door beperkingen te stellen aan het zwavelgehalte van zware stookolie. Een van onze studenten onderzocht al eerder of ammoniak als schoon alternatief kan worden ingezet op de zeevaart. Schepen transporteren nu al ammoniak de wereld over dat als kunstmest wordt ingezet in de agrarische sector. Waarom dan niet ammoniak inzetten als brandstof? Je zou het direct kunnen verbranden, eerst kraken en alleen het waterstof gebruiken of de ammoniak via een brandstofcel laten oxideren waarbij stroom ontstaat.’ Inmiddels zijn al meerdere scheepbouwers en vlooteigenaren op het idee gesprongen. Zo werkt het Finse Wärtsila samen met Eidesvik Offshore aan het zogenaamde Viking Energy Project. Met als doel een schip te laten varen op brandstofcellen met ammoniak als voeding. Tegelijkertijd experimenteren de Finnen ook al met directe verbranding van ammoniak. Met name dat laatste heeft wel wat voeten...

Voor leden

Lees gratis verder.

Alles lezen?

Abonneer nu en krijg toegang tot:

  • Alle verschenen artikelen
  • Bladerbare versies van het blad
  • Projectendatabase
Aanmelden
Fotocredit: BASF SE
Bron: Petrochem 2-2021

Petrochem 2, 2022

13 april 2022

Nóg meer waterstof in Noord-Nederland