achtergrond

KLM houdt vliegtuigen in conditie tijdens corona

Publicatie

29 mei 2020

Auteur

David van Baarle

Categorie

iMaintain

Soort

achtergrond

Tags

corona, onderhoud

De coronacrisis stelt ook de luchtvaart voor nieuwe uitdagingen. Waar vliegtuigen normaal gesproken zeventien van de 24 uur vliegen, staan ze nu aan de grond. Dit heeft ook zijn invloed op de onderhoudsprogramma’s. KLM houdt de vliegtuigen vooralsnog in active storage. Zodra het luchtruim wordt vrijgegeven, kunnen de toestellen weer veilig vliegen. Het is niet de eerste keer dat luchtvaartmaatschappij KLM een crisis het hoofd biedt. Maar zo ernstig als momenteel heeft zelfs Radj Jagbandhan, verantwoordelijk voor de tijdelijk geparkeerde vloot, het niet meegemaakt. ‘Met de eerdere SARS-uitbraak konden we niet altijd overal heen vliegen, met 9/11 werd het vliegverkeer ook ernstig beperkt. Net als tijdens de Golfoorlog en de vulkaan-uitbarsting op IJsland. Op de schaal van de huidige uitbraak hebben we echter nog nooit iets meegemaakt. Wereldwijd staan vliegtuigen aan de grond. Op wat noodzakelijke vracht- en repatriëringsvluchten en een luchtbrug voor medische apparatuur na, is het vrijwel stil op Schiphol. En dus staat een groot deel van onze toestellen geparkeerd aan de gates en op de startbaan.’ Druk De nieuwe werkelijkheid heeft ook zijn weerslag op het inspectieprogramma van de vloot. Jagbandhan: ‘Normaal gesproken checkt een engineer voor iedere volgende vlucht het toestel op eventuele defecten en gebreken (preflight en departure checks, red.). En eens in de zes weken krijgt ieder vliegtuig een extra A-check, deze duurt 24 uur. Eenmaal in de drie jaar voeren we dan ook nog een C-check uit, waarbij we de vloot in de hangar zeer uitgebreid inspecteren, schoonmaken, eventuele defecten repareren en modificaties uitvoeren. Nu de toestellen aan de grond staan, voeren we de preflight en departure checks echter niet meer uit. Dat wil echter niet zeggen dat we ons nu vervelen. Integendeel, we hebben het drukker dan ooit met het uitvoeren van het parkeerprogramma van de geparkeerde toestellen. Want een vliegtuig dat stilstaat kent heel wat andere uitdagingen dan een toestel dat zeventien van de 24 uur vliegt. We controleerden vliegtuigen al op foreign object damage (FOD), maar nu moeten we de stilstaande vloot regelmatig ook checken op nesten. Vogels bouwen die in uitlaten van motoren, onderstelruimtes en andere open ruimtes van...

Voor leden

Lees gratis verder.

Alles lezen?

Abonneer nu en krijg toegang tot:

  • Alle verschenen artikelen
  • Bladerbare versies van het blad
  • Projectendatabase
Aanmelden
Fotocredit: KLM
Bron: iMaintain 4-2020