achtergrond

Projecten voor duurzame kerosine uit de startblokken

Publicatie

12 mrt 2021

Auteur

Dagmar Aarts

Categorie

Petrochem

Soort

achtergrond

Tags

innovatie, kerosine

Groene luchtvaart komt steeds wat dichterbij. Afgelopen tijd zijn een aantal projecten gelanceerd voor de ontwikkeling van duurzame kerosine. Ook is de bouw van fabrieken aangekondigd. Daarbovenop liet KLM weten een eerste passagiersvlucht te hebben gemaakt met bijmenging van vijfhonderd liter duurzame synthetische kerosine. Het brengt een groene luchtvaart dichterbij, maar toch zijn we er nog lang niet. De productie van duurzame kerosine is nog lang niet genoeg om de uiteindelijke klimaatdoelen te bereiken. KLM vloog in januari van Schiphol naar Madrid, deels op synthetische kerosine. In het passagierstoestel was vijfhonderd liter bijgemengd. Shell produceerde deze groene kerosine in haar onderzoekscentrum in Amsterdam op basis van CO2, water en hernieuwbare energie uit zon en wind. Vijfhonderd liter is niet veel, het vliegtuig kan ervan naar de startbaan taxiën en misschien nog een deel van de start van doen. Deze vlucht laat vooral zien dat bijmengen met duurzame synthetische kerosine kan. Het dient tegelijkertijd ook als inspiratie voor overheden om beleid te maken op het gebied van duurzame vliegtuigbrandstoffen (sustainable aviation fuel, SAF). Denk bijvoorbeeld aan een bijmengverplichting. Dat is de manier om het aandeel van SAF in de kerosinepool te doen groeien. Het is namelijk twee tot drie keer zo duur als fossiele kerosine. Te weinig fabrieken Ondertussen lopen er wereldwijd verschillende projecten voor de productie van SAF. In Delfzijl in Nederland willen SkyNRG, KLM, SHV en Schiphol de eerste Europese productiefaciliteit voor duurzame kerosine bouwen in Delfzijl. In deze fabriek willen ze groene waterstof combineren met afval- en reststromen, zoals gebruikt frituurvet, om 100.000 ton duurzame vliegtuigbrandstof en 15.000 ton bioLPG per jaar te produceren. Het frituurvet wordt verwerkt met het zogeheten HEFA-proces, waarbij esters en vetzuren met waterstof worden omgezet. Wie kijkt naar andere SAF-projecten ziet dat SkyNRG bij bijna allemaal is betrokken. Tien jaar geleden begon dit bedrijf als handelaar in duurzame kerosine. In 2016 zag SkyNRG dat er te weinig SAF werd gemaakt en schoof ze ook meer naar de projectontwikkelaarsrol toe. ‘Fabrieken die duurzame brandstoffen kunnen maken, richtten zich nu vooral op het wegtransport’, legt Oskar Meijerink (senior project lead van SkyNRG) uit. ‘Denk aan...

Voor leden

Lees gratis verder.

Alles lezen?

Abonneer nu en krijg toegang tot:

  • Alle verschenen artikelen
  • Bladerbare versies van het blad
  • Projectendatabase
Aanmelden
Fotocredit: Pixabay
Bron: Petrochem 2-2021