achtergrond

TLN: ‘Zorgen over staat verkeersbruggen’

Publicatie

7 dec 2016

Auteur

Dagmar Aarts

Categorie

iMaintain

Soort

achtergrond

Tags

Merwedebrug, verkeersbruggen

Transport en Logistiek Nederland (TLN) maakt zich grote zorgen over de staat van verkeersbruggen in Nederland. De afgelopen jaren is er fors bezuinigd op het Infrastructuurfonds, waaruit ook het onderhoud en beheer van de verkeersbruggen wordt betaald. Volgens TLN is het daarom van belang dat er meer inzicht komt in aanpak, planning en budget voor onderhoud van bruggen. De ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven en logistiek dienstverleners, roept de Tweede Kamer op meer financiële middelen te reserveren voor onderhoud en vervanging van bruggen. TLN wijst op de situatie rond de Merwedebrug in Gorinchem. Dagelijks moesten 18.000 vrachtauto’s omrijden doordat de brug met spoed moest worden gerepareerd vanwege haarscheurtjes in de stalen draagbalken. Lees hierover meer in een uitgebreid artikel op pagina 38. ‘Gek genoeg stond de Merwedebrug niet op het lijstje van Rijkswaterstaat (RWS) met veertien belangrijke stalen bruggen die tot 2020 worden gerenoveerd’, aldus TLN. De organisatie vreest dat van veel bruggen niet bekend is hoe sterk en dus hoe veilig ze op dit moment zijn en dat nieuwe onvoorziene afsluitingen zullen volgen. ‘RWS blijft monitoren en pleisters plakken totdat de brug letterlijk uit elkaar valt. Zo zijn de Wilhelminabrug bij Deventer en de Waalbrug in Nijmegen gesloten voor verkeer zwaarder dan 40 ton.’ Nadeelcompensatie Voor TLN gaat veiligheid boven alles. Geen discussie: als een brug niet veilig is voor het verkeer en afsluiting de enige optie is, dan moet dat ook gebeuren. Van belang voor TLN is echter dat er meer inzicht komt in aanpak, planning en budget voor onderhoud van bruggen. Daarnaast, als er problemen zijn, dan moet worden gekozen voor oplossingen die zo werkbaar mogelijk zijn voor de logistieke sector. Daarbij past volgens TLN ook een goede regeling voor nadeelcompensatie. ‘Ondernemers lijden bij plotselinge afsluiting forse schade en ervaren grote problemen met het plannen van ritten binnen de bestaande regelgeving voor rij- en rusttijden.’ Actieplan TLN roept de Tweede Kamer op om in te zetten op een ‘Actieplan Bruggen’ waarin transparant en objectief inzicht wordt verschaft over de staat van belangrijke verkeersbruggen in Nederland. Daarbij hoort voldoende financiële reservering om verwachte problemen en calamiteiten adequaat te kunnen voorkomen...

Voor leden

Lees gratis verder.

Alles lezen?

Abonneer nu en krijg toegang tot:

  • Alle verschenen artikelen
  • Bladerbare versies van het blad
  • Projectendatabase
Aanmelden
Bron: iMaintain 10, 2016