blog

Column: In de data geschreven

Publicatie

22 feb 2021

Auteur

Wim Raaijen

Categorie

Petrochem

Soort

blog

Tags

data, Industrie 4.0, innovatie

Super interessant: Brightsite doet op Chemelot onderzoek naar de mogelijkheden om met kunstmatige intelligentie incidenten te voorkomen. En de eerste resultaten bij chemiebedrijf Anqore zijn hoopgevend. Tijdens de European Industry & Energy Summit 2020 hadden we daar in december een interessante talkshow over in de livestream. Uitgezonden vanuit Chemelot.

Het is vooral interessant omdat de eerste resultaten van het onderzoek hoopgevend zijn. Met een beperkt aantal historische gegevensbronnen waren voorspellingen te doen over het gedrag van installaties. Zo kondigde zich een incident – dat ook daadwerkelijk plaatshad – zich al een tijdje van tevoren aan. Dat stond dus niet in de sterren, maar in de data geschreven.

Alleen heb je om dat te ‘lezen’ krachtige computers nodig. Dat is sowieso het mooie van deze tijd. In een iPhone zit inmiddels meer rekencapaciteit dan in zogenoemde supercomputers van een kwart eeuw geleden. Natuurlijk vraagt het ook om slimme analytische programma’s die de juiste verbanden kunnen leggen. Causaliteiten die voor de mens op het oog niet zichtbaar zijn en zelfs niet na uitvoerige papieren analyses. Ook op dat vlak zijn er interessante ontwikkelingen.

Tot nu toe leert de industrie vooral achteraf van incidenten. En ze hoopt met de nodige ervaring incidenten in de toekomst te voorkomen. Het vervelende is echter dat bijna geen ongeluk hetzelfde is. Dus het verleden zegt lang niet alles over de toekomst. De mogelijkheid om met heel veel beschikbare data risico’s te voorspellen kan dus een aardige stap voorwaarts zijn en de industrie weer significant veiliger maken.

Apple Carplay

Toch lijkt me hier wel een bijsluiter op zijn plaats. Het is door de jaren heen duidelijk geworden dat de menselijke verantwoordelijkheid ook heel belangrijk is bij de veiligheidscultuur in de industrie. Te veel vertrouwen op machines kan ook een ongewenste afhankelijkheid creëren.

De avond voor de talkshow op Chemelot werd ik nog eens met de neus op de feiten gedrukt. Op de heenweg naar het zuiden werkte de koppeling tussen mijn autocomputer en mijn iPhone niet. Oftewel, Apple Carplay deed zijn werk niet. Zo kon ik Google Maps niet openen. En toen merkte ik weer eens hoe afhankelijk ik ben geworden van routebegeleiding. Waar ik vroeger bepaalde bestemmingen eenvoudig en zonder enige hulp kon vinden, stuur ik tegenwoordig bijna bij elke rit op de routeplanner. Ook als ik er al meer dan vijf keer ben geweest.

Begrijp me niet verkeerd. Ik verlang niet per se terug naar de tijd dat je af en toe moest stoppen om het 100.000-stratenboek van Shell erbij te halen. Of die uitklapbare landkaarten. Die hadden wel hun charme, als je op vakantie ging. Voor zakelijk verkeer verlang ik daar zeker niet naar terug.

Extended

Wel lijkt het me essentieel om de eigen beoordeling van mensen voortdurend te blijven trainen. Om je niet reddeloos verloren te voelen als de routebegeleiding het onverhoopt niet doet. In de industrie lijkt het me van belang om operators te blijven trainen op bijzondere omstandigheden. Immers, ze kunnen incidenten dan lang niet altijd zien aankomen, maar ze kunnen in veel gevallen wel beter dan machines reageren op crises. Dit is ook regelmatig gebleken in het verleden.

Daarbij komt dat de gegevens waarop de computersystemen zich baseren bijvoorbeeld uit shift- en inspectierapporten komen. Door mensen ingevuld. Dus als zij een vergissing maken, wat menselijk is, kan de computer zich ook vergissen. En dan is het belangrijk dat de mens in sommige situaties nog een second opinion kan geven.

Geweldig dat kunstmatige intelligentie de industrie veiliger kan maken. Daar kunnen we zeker hoopvol over zijn. Maar laten we onze eigen verantwoordelijkheid en intelligentie tegelijkertijd niet teveel extended maken.

Reageren? Via de mail: wim@industrielinqs.nl of via Twitter: @wimraaijen

Fotocredit: Pxhere
Bron: Petrochem 1-2021