blog

Column: Dieselgate

Publicatie

30 sep 2015

Auteur

Henk Leegwater, Lexxin

Categorie

Soort

blog

Tags

Vorige maand was er veel te doen om ‘dieselgate’. Uiteraard hartstikke fout natuurlijk om auto’s zo te programmeren dat ze alleen tijdens officiële tests lekker zuinig zijn en minder schadelijke stoffen uitstoten, maar zo is iedereen wel tevreden: goede meetresultaten en toch een pittige auto. Slim ook om een auto zelf te laten detecteren of hij op een testbank staat, of dat er in wordt gereden. Als ingenieur kan ik niet ontkennen dat ik dit toch wel vindingrijk en zelfs leuk vond: je moet er maar op komen. Maar wel fout natuurlijk voor milieu en gezondheid. Waarom dat dan gebeurt? Geld is blijkbaar toch een te belangrijke drijfveer.
Dat zag je vroeger ook al. Veel mijnwerkers in Limburg kregen stoflongen, veroorzaakt door steenstof dat vrijkwam bij de ondergrondse explosies, die gebruikt werden om bij steenkool te komen. Kwamen ze met klachten bij de bedrijfsarts, dan werd steevast de diagnose bronchitis gesteld of werd het als aanstellerij gekenschetst. En daarmee konden de mijnwerkers weer de mijn in om nog zieker te worden, maar vooral om geld te verdienen in plaats van geld te kosten. Uiteraard een groot schandaal. Toch werd er niet tegen opgetreden. Staatsmijnen heeft zelfs de erkenning van silicose, stoflongen, als beroepszieke lang tegen weten te houden. Google maar eens op ‘mijnarts Vossenaar’ en ‘silicose’ en je schrikt je wezenloos.

 

Drijfveer
Asbest? Van hetzelfde laken een pak. Pas lang nadat het duidelijk was dat asbest schadelijk was voor de gezondheid werden er maatregelen genomen. Vele werknemers zijn dus onnodig ziek geworden en overleden. Berucht is de zaak van de weduwe Widdershoven tegen DSM, weer Staatsmijnen dus. Haar man stierf aan mesothelioom, longvlieskanker, als gevolg van het werken met asbest. Na dertien jaar procederen heeft zij, dankzij een onafhankelijke commissie, gelijk gekregen. Het ging haar vooral om de erkenning dat DSM werknemers niet op de gevaren van werken met asbest wees, ondanks het feit dat die gevaren al jarenlang bekend waren.
Blijkbaar is de kracht van geld zo groot, dat we letterlijk over lijken gaan. Het is een illusie te denken dat dit nooit meer voor zal komen. Zo weet iedereen dat de opgaves voor brandstofverbruik en daarmee ook de cijfers voor de milieubelasting van autofabrikanten in de praktijk vaak niet worden gehaald, al zijn er gunstige uitzonderingen: kijk maar eens op www.werkelijkverbruik.nl.

 

Geld
Waarom accepteren we dat dan? Geld natuurlijk. Denk maar aan de plug-in hybride Mitsubishi Outlander, of de ruim twee ton zware Volvo XC90. Die rijden op papier zuiniger dan een Citroën C1 van amper achthonderd kilo en dat scheelt de rijder een hoop belastinggeld. Hoe we het milieu echt helpen? Betere controles door echt onafhankelijke instanties met reëlere testprotocollen: laat een auto over een echte weg rijden, in plaats van stil te staan op een rollenbank. Dan draaien zowel de voor- als achterwielen en weet de ‘slimme’ software niet dat het om een test gaat.
Maar vooral zouden belastingschalen glijdend moeten worden in plaats van in stappen of boxen. Boxen werken fraude in de hand: nog net in zeven procent bijtelling terecht zien te komen in plaats van veertien procent dankzij slimme technieken of software die in de praktijk het verschil niet maken. Maar ja, misschien ben ik één van de weinigen die een lineaire vergelijking y=ax+b voor belastingen gemakkelijker vindt dan die springende belastingboxen van nu. Scheelt in Excel in ieder geval een hoop if statements.
Of een XC90 in de praktijk ook zuiniger rijdt dan een C1? Ik kan het u volgend jaar vertellen. Mijn vrouw heeft een C1 en ik ga in een XC90 rijden. Waarom? De C1 konden we toen zonder aanschafbelasting kopen en zonder wegenbelasting rijden. En de XC90? Die heeft nu een verwaarloosbare aanschafbelasting, halve wegenbelasting en zeven procent bijtelling. Ik zei het al: geld, het blijft een (te?) belangrijke drijfveer.

 

Henk Leegwater is onafhankelijk consultant.
henk.leegwater@lexxin.com

Henk Leegwater, Lexxin

Neem contact op - Bekijk profiel

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.