blog

Column: Sneeuwbaleffect

Publicatie

21 jan 2013

Auteur

Evi Husson

Categorie

Petrochem

Soort

blog

Tags

Vanochtend toen ik wakker werd en naar buiten keek, zag ik een mooi winterlandschap. Alles bedekt met een laagje sneeuw. En de vlokjes bleven maar vallen. Op weg naar het werk, met de veilige benenwagen, begon de verkeerschaos me al een beetje te dagen. Overvolle bus- en tramhokjes met wachtende mensen, in onwetendheid of hun openbaar vervoer wel zou komen opdagen. Fietsers die transformeerden in rijdende sneeuwpoppen zoekend naar evenwicht, een dansende auto die nog net dat Amsterdammertje wist te ontwijken. En dat over een afstand van anderhalve kilometer tussen mijn huis en kantoor.

In de rest van het land bleek de chaos omvangrijkere proporties aan te nemen. Om 8.40 uur stond op de Nederlandse wegen 1.003 kilometer file, volgens sommigen een record, hoewel bij de monsterfiles in 1999 anders werd geteld. Op Schiphol werden ongeveer dertig vluchten geannuleerd en tal van andere vluchten hadden vertraging. De NS reed zoals gewoonlijk een aangepaste dienstregeling en kon rekenen op een aantal o zo onvermijdelijke wisselstoringen.

Zowat iedereen kwam vandaag later aan op het werk en deed daarbovenop nog eens uitgebreid verslag over de veldslag die hij of zij net had overwonnen. Kortom, heel het land kwam vandaag op gang met de rem er nog op. En dat kost uiteindelijk handenvol geld, ook voor de industrie. Leveringen komen te laat, processen moeten worden aangepast die weer invloed hebben op andere projecten, en zo ontstaat stilaan een sneeuwbaleffect.

Sneeuw is niet te voorkomen, maar de chaos die het teweegbrengt, is misschien wel nog enigszins de kop in te drukken door hierop als bedrijf zo goed als mogelijk te anticiperen. De olie- en gassector houdt hier alleszins rekening mee, zoals verderop in het blad is te lezen. In de Canadese staat Alberta is het in de zomer vaak lekker warm maar daalt de temperatuur in de winter soms onder de min veertig graden Celsius. Bij extreme koude zijn onverharde wegen hard en kan zwaar transport moeiteloos zijn bestemming bereiken. Later in het jaar zijn diezelfde wegen door mildere temperaturen en vochtigheid veranderd in ontoegankelijke modderwegen waardoor ze niet meer zijn te gebruiken. Hier houden projectmanagers van grote olie- en gasprojecten rekening mee. Ze nemen klimaatinvloeden zo goed als mogelijk mee in het risicomanagement.

Niet alles is vooraf te voorspellen, maar een winters buitje is toch iets waar we in dit kikkerlandje jaarlijks rekening mee mogen houden. Daarom verbaast het me nog steeds dat iedere eerste sneeuwdag van het jaar heel het land even op z’n kop zet. Velen vinden dat vervelend, maar een jaartje geen sneeuw zou ik toch ook erg jammer vinden. Chaos en een sneeuwbal horen er nu eenmaal bij.

#evihusson

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.