nieuws

Extra chemietreinen niet nodig

Publicatie

3 nov 2004

Categorie

Petrochem

Soort

nieuws

Tags

EINDHOVEN – Er zijn geen extra wagons die chemicaliën vanuit Geleen via de Brabantroute vervoeren nodig als DSM/Sabic zijn logistieke proces aanpast. Dat stellen de gemeenten langs de Brabantroute, waaronder Breda, in de discussie naar aanleiding van de ingeperkte rangeermogelijkheden in Venlo. Als gevolg daarvan rijdt vervoerder Railion sinds 1 januari vanuit Geleen via de Brabantroute naar Kijfhoek bij Zwijndrecht om daar te rangeren. Op jaarbasis rijden daardoor duizend extra gifwagons heen en weer over de Brabantroute. Dat aantal zou per 1 juni verder kunnen toenemen, omdat het rangeren in Venlo dan mogelijk geheel ophoudt. De Venlose wethouder P. Freij besprak de situatie gisteren in Eindhoven met bestuurders van de betrokken gemeenten langs de Brabantroute en van de provincies Brabant en Limburg. Freij en de Eindhovense wethouder M. Schreurs stelden na afloop dat de gemeenten vinden dat ook de producenten en vervoerders van de gevaarlijke stoffen hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Als vervoerder Railion en producent DSM/Sabic hun processen aanpassen, kunnen de transporten volgens hen gewoon rechtstreeks via Venlo worden afgehandeld. Railion stopte met transporten naar Duitsland altijd in Venlo, omdat het vanwege verschillen in de bovenleidingspanning noodzakelijk was een Duitse locomotief aan te koppelen. Venlo weigerde een nieuwe vergunning, omdat de risiconormen werden overschreden. De Raad van State gaf de gemeente daarin gelijk. Het rangeren met zowel brandbare gassen als brandbare vloeistoffen is nu in Venlo niet meer toegestaan, omdat die combinatie zorgt voor overschrijding van de risiconormen. Railion moet daarom deze transporten vanuit Geleen scheiden. In principe zou met ‘halve’ treinen met één soort stof naar Venlo kunnen worden gereden, maar volgens de vervoerder ontbreekt daarvoor het aantal benodigde Duitse locomotieven. De gemeente Venlo meent dat de oplossing ligt in het opsparen van de ladingen, zodat een dag later met een ‘hele’ trein met één soort stof kan worden gerangeerd. Railion erkende gisteren in een reactie dat die mogelijkheid bestaat ‘als DSM die flexibiliteit heeft’. Volgens DSM heeft het laten overstaan van ladingen consequenties die nog niet precies zijn te overzien. De gemeenten zijn het er over eens dat overleg met het Rijk nodig is om tot structurele oplossingen te komen om de veiligheidsrisico’s voor de bewoners langs de route terug te brengen. Ze willen een maximum aan het aantal transporten. Het Rijk moet bovendien het gebruik van de Betuweroute, vanaf 2007, stimuleren. Voor bepaalde stoffen zouden buistransporten soelaas bieden.

Petrochem 3, 2022

29 juni 2022

Air Products en Gunvor werken aan Rotterdamse importterminal ammoniak

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.