Planning en flexibiliteit, het staat lijnrecht tegenover elkaar, maar toch moeten onderhoudsmedewerkers van Gate terminal met beide om kunnen gaan. De LNG-importterminal op de Maasvlakte is 24 uur per dag, 7 dagen per week geopend en een inkomend schip kan niet op werkzaamheden wachten. Claudio Patricio is maintenance manager van het bedrijf en legt uit hoe er met onderhoud wordt omgegaan.
De productie van aardgas in Europa neemt af, terwijl de vraag toeneemt. Daarom moet gas vanuit andere regio’s worden ingevoerd per pijpleiding en door aanvoer van vloeibaar gas, LNG genaamd. Liquefied natural gas (LNG) wordt gezien als de schoonste fossiele brandstof. Het wordt in een vloeibare vorm vervoerd, omdat het volume dan zeshonderd maal kleiner is dan in de vorm van gas. Zelfs als de extra energie voor het vloeibaar maken en transporteren wordt meegeteld, veroorzaakt het gebruik van aardgas uit LNG de helft minder koolstofemissie dan het gebruik van kolen. Het heeft veel potentieel voor de transportsector, omdat het een schonere en goedkopere brandstof is.
Nederland wil met Gate terminal de gasrotonde van Europa worden, Gate staat dan ook voor ‘Gas access to Europe’. Vanuit verschillende productielocaties van over de hele wereld wordt LNG naar het uiterste puntje van de Maasvlakte gebracht. De terminal bestaat uit drie opslagtanks, drie aanlegsteigers (jetty’s) en een omgeving waar LNG wordt verdampt. Per schip wordt het vloeibare gas naar Gate gebracht, waarna het wordt opgeslagen en per schip of vrachtwagen weer verder wordt gebracht.