HomeArchiefVlaggenschip Avantium komt in Delfzijl

Vlaggenschip Avantium komt in Delfzijl

Avantium bouwt zijn eerste commerciële fabriek in Delfzijl. Deze gaat industriële suikers omzetten in grondstoffen voor groene plastics. Met de vestiging van de vijf kiloton fabriek zet Avantium de stap van proeffabriek naar commerciële productie. Een definitief investeringsbesluit volgt nog dit jaar, waarna de eerste productie in 2023 moet volgen.

De nieuwe fabriek is gebaseerd op door Avantium zelf ontwikkelde technologie. Met die technologie kan het bedrijf plantaardige grondstoffen omzetten in FDCA. Dit is een belangrijke grondstof voor de nieuwe, groene plasticsoort PEF. Deze kan volledig uit plantaardige grondstoffen worden gemaakt. Bovendien is PEF goed recyclebaar en kwalitatief beter dan het gangbare PET-plastic dat uit aardolie wordt gemaakt.

Financiering

De bouw van de fabriek vergt een investering van 150 miljoen euro. Om Avantium bij de financiering op weg te helpen, heeft een consortium van regionale financiers samen met de provincie Groningen en Groningen Seaports een flinke bijdrage in het vooruitzicht gesteld. In totaal gaat het daarbij om een bijdrage van dertig miljoen euro. ‘Ook dankzij een eerder dit jaar verkregen Europese subsidie zijn we daarmee goed op weg om de financiering voor ons vlaggenschipproject rond te krijgen’, stelt Tom van Aken, CEO van Avantium. ‘We hopen voor het eind van 2020 een investeringsbesluit te kunnen nemen.’

Proeffabrieken

Avantium heeft al twee proeffabrieken in Delfzijl. Met de eerste – Dawn – worden industriële suikers geproduceerd uit niet voor voedsel geschikte biomassa. De tweede demonstratiefabriek – Ray – zet industriële suikers om in plantaardige mono-ethyleen glycol (MEG), een duurzame grondstof voor de chemische industrie.

Joint venture

Avantium vormde eerder al een joint venture met BASF – Synvina – om een commerciële fabriek voor de productie van groene FDCA van de grond te krijgen. Het toenmalige vlaggenschip met een capaciteit van 50.000 ton per jaar zou in Antwerpen worden gebouwd. Twee jaar geleden kondigde Synvina echter aan de pilotfase te verlengen om bepaalde stappen in het proces nog verder te optimaliseren. De bouw van de commerciële fabriek werd daarom uitgesteld met 24 tot 36 maanden. Een jaar later stapte BASF uit de joint venture en kwam de technologie van Synvina weer volledig terug in handen van Avantium. Deze is daarop ondergebracht in dochter Avantium Renewable Polymers.

Delen:
Author