nieuws

Hardt Hyperloop stap dichterbij realisatie

Publicatie

24 okt 2019

Categorie

Het Nieuwe Produceren

Soort

nieuws

Tags

hyperloop

Nadat Hardt Hyperloop eerder dit jaar de werking van Europa’s eerste hyperloop-testfaciliteit demonstreerde, kan het bedrijf zich dankzij een miljoeneninvestering opmaken voor de volgende stap: de realisatie van het ‘European Hyperloop Centre’, een faciliteit van drie kilometer om hyperlooptechnologieën bij hoge snelheden te kunnen testen en bewijzen.

Een internationaal bedrijfsconsortium, onder leiding van het Nederlandse groene energieconglomeraat Koolen Industries, heeft een investering van meerdere miljoenen gedaan in Hardt Hyperloop, dat Europa’s eerste volledig werkende en emissieloze hyperloop-testfaciliteit heeft opgezet. Er is tot nu toe meer dan tien miljoen euro opgehaald.

Stap dichterbij

Deze investeringsronde brengt de hyperlooptechnologie dichter bij een commerciële realiteit. Het streven is om in deze faciliteit de werking van hyperlooptechnologieën aan te tonen met snelheden van meer dan 700 kilometer per uur. Ook kan het team worden uitgebreid en kunnen investeerders worden geworven voor toekomstige investeringsrondes. Verder zoeken de initiatiefnemers samenwerkingspartners om op te trekken met de bestaande partners zoals EIT InnoEnergy, de Nederlandse Spoorwegen en de Deutsche Bahn, Tata Steel, Royal IHC en Royal BAM Group.

Over Hardt Hyperloop

Hardt Hyperloop heeft een technologie ontwikkeld die de mobiliteits- en transportsector duurzamer zal maken. Hardt Hyperloop werkt samen met industrie en partners aan de realisatie van het Europese Hyperloop Netwerk. Het netwerk van 10.000 kilometer verbindt alle grote strategische hubs zoals steden en luchthavens en maakt duurzaam reizen met het comfort van de trein en de snelheid van het vliegtuig mogelijk. Hyperloop voertuigen bewegen zich voort in buizen onder lage druk waardoor er nauwelijks luchtweerstand is en er daardoor met zeer weinig energie hoge snelheden kunnen worden behaald. De voertuigen zweven magnetisch, dus is er geen sprake van slijtage en zijn er minimale operationele kosten. In vergelijking met hogesnelheidstreinen heeft de hyperloop minder landoppervlak nodig en de infrastructuur is eenvoudiger te bouwen, waardoor het systeem goedkoper te implementeren en te onderhouden is.