HomeArchiefHeijmans kan met groot onderhoud A79 aan de slag

Heijmans kan met groot onderhoud A79 aan de slag

Rijkswaterstaat heeft Heijmans gekozen voor het uitvoeren van groot onderhoud en aanpassingen aan de A79 tussen Maastricht en Heerlen. De uitvoerende werkzaamheden beginnen in november 2020 en zijn klaar in december 2021. Het project in Zuid-Limburg heeft een waarde van ongeveer 24 miljoen euro.

Het groot onderhoud omvat onder meer het vervangen van de deklaag door Zoab. Dit staat voor zeer open asfaltbeton. De holtes in dit asfalt werken geluidsabsorberend en zorgen ervoor dat water op de weg snel wegstroomt via een afwateringssysteem. Daarnaast gaat Heijmans geleiderails, afwatering en bermen aanpassen. Dit valt samen met werkzaamheden vanuit het programma Meer Veilig 2. Het komt erop neer dat de rijbanen breder worden en een aantal op- en afritten langer.

Te kostbaar en ingrijpend

De achttien kilometer lange A79 verbindt de A2 bij Maastricht met de A76 in Heerlen. De weg is tussen 1967 en 1975 aangelegd als autoweg. In 1984 droeg de provincie de weg over aan het Rijk. Een jaar later was het een autosnelweg.

De weg is echter nooit ontworpen als snelweg. Daarom geldt er al sinds 2017 een maximum snelheid van honderd kilometer per uur. Dit blijft ook na het groot onderhoud zo. Het volledig laten voldoen aan alle richtlijnen voor verkeersveiligheid bij 120 of zelfs 130 kilometer per uur is voor de A79 te kostbaar en ingrijpend. Hiervoor zou een compleet nieuwe snelweg met nieuwe viaducten en aansluitingen moeten worden aangelegd.

Delen:

Eindredacteur van Industrielinqs en Petrochem, en immer speurend naar relevant nieuws om te delen. Mijn interesse: breed. Mijn specialiteit: investeringsprojecten en onderhoudsstops!

liesbeth@industrielinqs.nl