HomeArchiefJapan neemt eerste waterstofschip in gebruik

Japan neemt eerste waterstofschip in gebruik

Japan neemt ’s werelds eerste waterstofschip voor het zeetransport van vloeibare waterstof ter wereld in gebruik. Het energiebronnen-arme land werkt aan een wereldwijde toeleveringsketen voor koolstofvrije brandstof. Waterstof speelt daar een grote rol in. Zo gebruiken de Japanners tijdens de Olympische Spelen alleen nog maar emissie loze energiebronnen.

Japan is al langer van plan om waterstof, geproduceerd uit steenkool, uit Australië te importeren. Het land heeft geen eigen natuurlijke energiebronnen en wil minder afhankelijk worden van kernenergie. De Japanners zetten dan ook massaal in op de waterstofeconomie, voor zowel transport als de energievoorziening.

Vloeibare waterstof

Het waterstofschop Suiso Frontier van Kawasaki Heavy Industries moet de eerste bulk aan waterstof transporteren. Om dat efficiënt te doen moet het volumineuze gas nog wel worden gekoeld naar een temperatuur van -253 graden Celsius.

Kawasaki bouwt momenteel opslagtanks in Japan om de door schepen aangeleverde vloeibare waterstof te ontvangen voor de geplande start van de proefzendingen uit Australië eind 2020.

Steenkool

Australië is van plan om waterstof te produceren door middel van liquefactie uit de enorme voorraden laagwaardige steenkool. Dit proces produceert echter koolstof als bijproduct, dus het is alleen milieuvriendelijk als de koolstof wordt opgevangen en opgeslagen.

De Hydrogen Frontier is in staat om 1.250 kuub vloeibare waterstof in één tank te vervoeren. Om de doelstellingen van Japan voor een commerciële waterstofleveringsketen tegen 2030 te bereiken, zal  Kawasaki Heavy veel grotere schepen moeten ontwikkelen, vergelijkbaar met de capaciteit van moderne LNG-tankers.

Delen:
Author

David@industrielinqs.nl