HomeArchiefProRail en Movares aan de slag met Amsterdam CS

ProRail en Movares aan de slag met Amsterdam CS

ProRail en Movares hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend om station Amsterdam Centraal en het bijbehorende spoor geschikt te maken voor meer treinverkeer. Het aantal reizigers groeit er van ongeveer 185.000 per dag op dit moment naar zo’n 270.000 reizigers in 2030. Om de groeiende trein- en reizigersaantallen te kunnen blijven verwerken, moeten de perrons en de spoorinfrastructuur grondig worden aangepast en verbouwd.

Station Amsterdam Centraal is onderdeel van het landelijk Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), waarvan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat initiatiefnemer is. In PHS werken ProRail, NS en de diverse goederenvervoerders samen aan het slimmer en intensiever gebruiken van de beschikbare ruimte op het spoor – voor zowel reizigers als goederen. Anders gezegd: met zo min mogelijk extra spoor, zoveel mogelijk extra treinen laten rijden. Om dit te kunnen bereiken moet er op en rond Amsterdam Centraal een aantal knelpunten worden opgelost. Het gaat onder andere om gelijkvloers kruisende corridors (reizigers- en goederentreinen) en de rij- en opvolgtijden van de treinen.

Daarnaast is een deel van de infrastructuur aan vervanging toe vanwege het einde van de (technische) levensduur. Het gaat om onder meer de wissels aan de oostkant van het station en de stalen bruggen bij de Oostertoegang. Ook dit maakt onderdeel uit van de samenwerking tussen ProRail en Movares.

Delen:

Eindredacteur van Industrielinqs en Petrochem, en immer speurend naar relevant nieuws om te delen. Mijn interesse: breed. Mijn specialiteit: investeringsprojecten en onderhoudsstops!

liesbeth@industrielinqs.nl