nieuws

Social Enlightenment: Lease een spijkerbroek

Publicatie

5 jan 2017

Auteur

Dagmar Aarts

Categorie

Het Nieuwe Produceren

Soort

nieuws

Tags

Enlightenmentz of the Year, Mud Jeans

Mud Jeans is het eerste en enige circulaire denim merk. Na gebruik kunnen klanten de jeans terug sturen en switchen naar een nieuw model. De teruggestuurde broeken worden aangeboden als vintage jeans of verwerkt tot grondstof voor een nieuwe jeans. Hiermee staat Mud Jeans in de finale van de Enlightenmentz of the Year verkiezing in de categorie social. De winnaars worden tijdens het Duurzaam Geproduceerd congres op 20 januari bekend gemaakt.

Een Social Enlightenment laat mensen en bedrijven door middel van een innovatie, idee of concept op een andere manier naar de wereld kijken. En inspireert henzelf en anderen om te verduurzamen.

Wat doet Mud Jeans?
Mud Jeans is in 2013 ontstaan vanuit de gedachte dat gebruik van kleding veel beter is dan het bezit er van. ‘Kleding is de tweede meest vervuilende industrie ter wereld’, zegt marketingmanager Danique Gunning:  Er wordt heel veel kleding verbrand en tijdens het productieproces wordt heel veel water gebruikt.’

Mud Jeans wil dat productieproces veranderen. Tegelijkertijd wil het bedrijf dat mensen anders over mode gaan nadenken, vooral over het gebruik en hergebruik van kleding. Gunning: ‘Daar valt nog heel veel in te winnen, er wordt nog maar weinig gedaan op dat gebied. Daarom hebben wij het concept Lease a jeans geïntroduceerd.’

Hoe werkt het?
Voor 7,50 euro per maand kunnen consumenten een spijkerbroek leasen. Nadat ze deze minimaal twaalf maanden hebben gebruikt mogen ze de broek omruilen voor een ander exemplaar. De teruggestuurde broeken worden naar een fabriek in Valencia gestuurd waar de jeans worden vermalen en gemengd met nieuw katoen. Daar wordt nieuw garen van gesponnen waar een nieuwe broek van kan worden gemaakt. Afgelopen zomer heeft Mud jeans drieduizend broeken naar Valencia gereden.

Maar niet alle teruggekomen spijkerbroeken gaan naar Valencia. Gunning: ‘Sommige broeken zien er nog heel goed uit, soms zelfs nog mooier dan een nieuwe. Op aanvraag worden die broeken geredesigned. De koper kan kiezen wat voor stiksels en patches er bijvoorbeeld opkomen. De vintage spijkerbroek krijgt de naam van de eerste drager.’ Naast het leasen van een Mud Jeans broek, kunnen de jeans ook worden gekocht.

Wat zijn de voordelen van het leasen van een spijkerbroek?
In plaats van iets uit de grond te halen, het gebruiken en dan weggooien wil Mud Jeans al haar stoffen hergebruiken. Gunning: ‘Wij willen naar een wereld zonder afval en dat doen we op een hele leuke manier. In Nederland wordt jaarlijks 35 miljoen kilo aan kleding verbrand. En in kledingbakken wordt zoveel kleding gedaan, dat men niet meer weet wat ze er mee moet doen. Wij vinden dat we zelf verantwoordelijkheid moeten nemen voor onze stoffen en er zelf voor moeten zorgen dat ze kunnen worden hergebruikt. Onze droom is een broek te maken van honderd procent gerecycled denim. Dat kan nu tot 25 procent, wat te maken heeft met productiemethoden en technieken. Onze denimexpert is er continu mee bezig om te kijken hoe we het productieproces kunnen verbeteren.’ Als dat proces wordt verbeterd, beslaat dat een enorme markt. Bijna iedereen heeft wel een denim broek.

Waar zijn de broeken te krijgen?
Mud Jeans zijn in zeventien landen te koop en online kan van over de hele wereld worden besteld. Het bedrijf maakt broeken die langere tijd meegaan en maakt daardoor niet elk seizoen een nieuwe collectie. ‘Onze klanten vinden dat ook fijn, want als ze weten dat een broek goed zit dan kunnen ze die weer kopen of leasen als hun oude is versleten’, zegt Gunning. We hebben nu een paar duizend leasers en daarnaast nog klanten die onze broeken kopen.’ In de zomer heeft het bedrijf de eerste drieduizend geretourneerde broeken naar de fabriek in Valencia gebracht voor recycling.

Waarom moet Mud Jeans de Social Enlightenmentz winnen?
‘Er zijn een aantal redenen waarom wij denken de Social Enlightenmentz te moeten winnen. De Social Enlightenmentz mag niet ontbreken op onze prijzenplank. Bovendien is er nog een plekje vrij in ons nieuwe kantoor. Deze prijs is een goede stimulans om door te gaan met mode circulair te maken!’

De Enlightenmentz of the Year verkiezing is in het leven geroepen door uitgeverij Industrielinqs en is bedoeld om producten en processen die de groene industriële revolutie kunnen veroorzaken een duwtje in de rug te geven. De verkiezing kent drie categorieën: process, project en social. In januari stellen we de finalisten een voor een aan u voor. Kijk hier voor een overzicht van alle finalisten. De winnaars worden bepaald door een jury (verdeelt 60 punten), de bezoekers van het Duurzaam Geproduceerd congres (20 punten) en internetstemmen (20 punten). Vanaf 13 januari kan er via internet worden gestemd.