HomeArchiefSuiker Unie verandert naam en strategie

Suiker Unie verandert naam en strategie

Suiker Unie het voortaan Cosun Beet Company. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend. Aanleiding voor de naamsverandering is de nieuwe strategie en ambitie. Het bedrijf ziet suikerbieten als bron voor innovatieve en circulaire oplossingen.

Cosun Beet Company gebruikt niet alleen maar suiker uit suikerbieten. Zo wordt uit het blad eiwit gehaald en leveren de bieten ingrediënten voor cosmetica, biobased huishoudartikelen en desinfecterende alcohol voor handgels. Daarnaast produceert het bedrijf groen gas. Bij de verwerking van suikerbieten ontstaan reststromen zoals perspulp, bietenpuntjes, bladresten en melasse. Deze reststromen worden vergist en leveren groene energie op. Het bedrijf ontwikkelt biobased producten uit bietenpulp en dat moet uiteindelijk leiden tot een bietenpulp-raffinage-fabriek.

Cosun Beet Company speelt met de nieuwe strategie in op veranderende consumentenbehoeften, nieuwe marktkansen en op de antwoorden die nodig zijn voor de wereld van morgen, legt CEO Paul Mesters uit. ‘Kijkend naar de groeiende wereldbevolking en de afnemende resources, zijn nieuwe circulaire oplossingen nodig. Passend bij de nationale en internationale agenda van verduurzaming. Door bijvoorbeeld eiwitten te winnen uit bietenblad, sluiten we aan bij de eiwittransitie en de groeiende behoefte aan plantaardige eiwit. Verder kunnen nieuwe biobased producten meehelpen aan het voorkomen van micro-plastics in het milieu. Wij kennen geen afvalstromen en daarmee is de suikerbiet volledig circulair.’

Delen:
Tags
Author