VDL en DAF bouwen 40 tons e-trucks
Publicatie
18 mei 2018
Categorie
Soort
nieuws
Tags
innovatie
Het duurt niet lang of we zien op de weg zware vrachtwagens met oplegger die rijden op een accu in plaats van op een dieselmotor. Verschillende Nederlandse bedrijven maken al elektromotoren voor deze zware jongens. VDL uit Eindhoven presenteerde deze week een elektrische vrachtwagen van 40 ton. De cabine en het onderstel van de elektrotruck worden gebouwd door DAF.
VDL Groep en DAF Trucks hebben hun krachten gebundeld rond de ontwikkeling van deze e-truck. Zij zullen later dit jaar elektrische vrachtwagens aan klanten gaan uitleveren. Met deze aankondiging spelen DAF en VDL in op de ontwikkeling dat emissievrij rijden én het nastreven van geluidsreductie steeds meer gemeengoed gaat worden, zeker in stedelijke gebieden.
DAF levert de cabine en het chassis van de DAF CF-trekker en VDL voorziet deze vrachtwagen van een elektromotor, batterijen en de aansturing daarvan. De ervaringen van klanten die de eerste CF electric-trucks in gebruik nemen, zullen mede bepalen wanneer tot serieproductie zal worden overgegaan.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft de presentatie van de e-truck op 16 mei 2018 bijgewoond. ‘Een innovatie als de e-truck is in meerdere opzichten belangrijk’, vindt de bewindsvrouw. ‘Het voertuig zorgt voor schonere lucht en minder lawaai. Het bewijst ook dat groene investeringen een banenmotor zijn. Het is mijn inzet de komende jaren de kracht van onze transportsector verder te versterken. Daar past een ontwikkeling als deze truck naadloos in.’
Specificaties e-trucks
De e-truck zal als trekker-trailercombinatie worden ingezet voor binnenstedelijke distributie met een totaalgewicht tot 40 ton. De technologie die is gebruikt, is in grote lijnen dezelfde als die wordt toegepast in de elektrische bussen van VDL Groep. Daarmee zijn inmiddels miljoenen kilometers in complexe dienstregelingen afgelegd.
De elektrische motor heeft een vermogen van 210kW en 2.000Nm koppel en deze wordt van elektriciteit voorzien middels een batterijpakket met een bruto capaciteit van 170kWh. Op één batterijlading kan ongeveer 100 kilometer worden gereden. Het tussentijds snelladen van de batterij gebeurt binnen 30 minuten. Een volledige oplaadbeurt geschiedt binnen 1,5 uur.
Ook het bedrijf EMOSS uit Oosterhout produceert zware elektrische trucks. Zij bouwen bestaande dieselvrachtwagens om naar elektrisch. Het bedrijf levert binnenkort drie 50-tonners aan Noorwegen. Die zouden een bereik hebben van ruim 200 kilometer.
Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant
Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.
Save the date! Industriefestival iLinqs 22 en 23 juni
11 feb 2022Vier de industrie! Het wordt tijd dat we de industrie niet alleen vereenzelvigen met het negatieve deel. We kennen het beeld wel, de industrie veroorzaakt...

Combineren van technieken heeft de toekomst
31 jan 2022Digitalisering is niet meer weg te denken in de industrie. Er is steeds meer mogelijk. Wat zijn de innovaties op dit gebied met betrekking tot...

Hoe ga je om met waterstof?
18 jan 2022In Groningen is vandaag WING, het testnetwerk voor waterstof, geopend. Met WING kunnen netwerkbeheerders, installateurs en andere technische organisaties trainingen met waterstof voor hun personeel...

Column: Adem inhouden
1 dec 2021Iedere keer als er weer een klimaattop is, lijkt het erop dat het internationale overleg alleen maar tot teleurstellingen leidt. Natuurlijk, er zijn zeker pluspunten...
