HomeArchiefVervangen van de spoorstaven Schipholtunnel vervroegd

Vervangen van de spoorstaven Schipholtunnel vervroegd

Het vervangen van de spoorstaven in de Schipholtunnel was ingepland. Met de basisdienstregeling en door het coronavirus rijden er inmiddels minder treinen. Daardoor beginnen ProRail en Strukton Rail vervroegd met het vervangen van 7,3 kilometer aan spoorstaven in de Schipholtunnel. De monteurs volgen daarbij de richtlijnen van het RIVM.

Een aantal van de spoorstaven in deze tunnelbuis stamt uit de jaren zeventig. Andere stammen uit het einde van de jaren negentig. ProRail was al langer met plannen bezig om ze te vervangen. Uit routinecontroles bleek dat de staven sneller versleten dan aanvankelijk gedacht. In het najaar van 2019 zag men ook corrosie aan het metaal aan de onderzijde van de spoorstaven. De slijtage werd in januari bevestigd. Toen konden er door een breuk in een spoorstaaf even geen treinen rijden.

Het vervangen van spoorstaven heeft in de regel een behoorlijke impact op het treinverkeer. ‘Normaal gesproken zou het werk meerdere weekenden in beslag nemen,’ zegt tracémanager Rolf Schooleman. ‘Dat heeft op dit stukje spoor een grote impact: meerdere keren minder treinen en vervangend busvervoer. Dat zorgt voor hinder voor reizigers van en naar Schiphol.’

Snelle stappen

Bij een druk station als Schiphol is het een uitdaging om een geschikt moment te vinden voor de herstelwerkzaamheden. Het plan was, dat de werkzaamheden zouden worden uitgespreid over 2020. Een deel zou zelfs pas in 2021 kunnen plaatsvinden.

Sinds de Rijksoverheid maatregelen heeft genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan is het aantal reizigers met meer dan 85 procent afgenomen. Reizigersvervoerders Arriva, Keolis, NS, Connexxion en Qbuzz pasten daarom vorige week hun dienstregelingen aan. Met deze maatregelen willen de vervoerders en ProRail er wel voor zorgen dat verpleegkundigen, dokters en alle anderen met vitale beroepen nog kunnen vertrouwen op een voorspelbare en betrouwbare treindienst.

Het is sindsdien een stuk rustiger op het spoor dan normaal. Hierdoor zijn sommige stukken spoor gemakkelijker buiten gebruik te houden. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de oudste van de twee buizen in de Schipholtunnel.

Omdat de tunnelbuis nu langere tijd buiten kan worden gebruik gesteld, kan bijna al het werk in één keer worden gedaan: tussen 30 maart en 6 april. Projectmanager Alf Smolders: ‘We wisten dat we de uitgedunde dienstregeling konden gebruiken om het vervangen van de spoorstaven eerder en zonder reizigershinder in te plannen. Iedereen heeft meteen supersnel geschakeld.’

Richtlijnen RIVM

Strukton Rail vindt het net zo belangrijk als ProRail om veilig en gezond te kunnen blijven werken. De richtlijnen van het RIVM staan centraal. Strukton gaat bijvoorbeeld met niet meer dan acht man per keer de tunnelbuis in, waardoor monteurs op de voorgeschreven anderhalve meter afstand van elkaar kunnen werken.

Schooleman: ‘Met een grotere ploeg had je deze klus nog sneller kunnen doen. Maar ook al zijn we blij dat we de werkzaamheden vervroegd kunnen uitvoeren, de veiligheid van de monteurs en de gezondheid van iedereen in Nederland staan uiteraard nog altijd voorop.’

ProRail en Strukton Rail hebben ruim 170 uur de tijd voor de werkzaamheden aan de Schipholtunnel. Ze beginnen op 30 maart en zullen de klus naar verwachting in de vroege ochtend van maandag 6 april geklaard hebben.

De Schipholtunnel is het enige project dat op dit moment vervroegd wordt, volgens Andy Wiemer, woordvoerder bij Prorail. ‘Het is een specifiek traject waarbij we de mogelijkheid hadden het vervangen van de spoorstaven te vervroegen. Bij de overwegingen en de planningen houden we natuurlijk ook met de aannemers die de mensen moeten inplannen zodat ze kunnen werken volgens de richtlijnen van het RIVM. Maar onze handen jeuken om het werk allemaal gedaan te krijgen.’

 

Delen:
Author