nieuws

VNPI: ‘Diesel en benzine komende dertig jaar belangrijkste brandstoffen’

Publicatie

5 jul 2004

Categorie

Petrochem

Soort

nieuws

Tags

DEN HAAG – Naar verwachting blijven diesel en benzine de komende dertig jaar de belangrijkste brandstoffen. Echter, alle mogelijke alternatieven voor benzine en diesel moeten gesteund worden in de overgang naar duurzame en energie-efficiënte brandstoffen. Dat zijn de belangrijkste conclusies die overheid en petroleumindustrie bereikten tijdens het lustrumsymposium van de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI). Volgens Dominic Boot, directeur van de VNPI, laat het huidige beleid van staatssecretaris Van Geel aan duidelijkheid te wensen over. De accijns op diesel is volgens hem geen oplossing voor de bestrijding van het broeikaseffect op lange termijn. Het stimuleren van ontwikkeling van schone diesel is volgens Boot een veel beter plan en een belangrijke taak voor de petroleumindustrie. Een ander voorstel van Van Geel om het accijnsvoordeel op LPG op te heffen, is niet alleen nadelig voor het milieu. Het is ook slecht voor de bevordering van een kenniseconomie inzake LPG en heeft nadelige gevolgen voor de werkgelegenheid in Nederland, aldus de VNPI. Volgens prognoses van de auto-industrie blijven diesel en benzine de belangrijkste brandstoffen voor de komende dertig jaar, stelde Peter Tjan, Secretaris-Generaal van de Europese Petroleum Industrie Associatie (Europia) tijdens het symposium. De meeste vorderingen op het gebied van de overgang naar duurzaam transport zijn met name het resultaat van inspanningen van de petroleumindustrie. Het is voor de petroleumindustrie echter nog onduidelijk welke brandstof ‘de brandstof voor de toekomst’ zal worden. Peter Tjan wees op het bestaan van een dieselfilter die de schadelijke uitstoot van fijne roetdeeltjes drastisch doet verminderen. Tjan stelde voorts dat dit filter zinvoller is dan investeringen in biobrandstoffen. En verplichting van dit filter is zinvoller dan acijns op diesel. De hybride auto werd genoemd als de auto van de toekomst. Maar alle duurzame alternatieven voor transport moeten worden gestimuleerd.

Petrochem 3, 2022

29 juni 2022

Air Products en Gunvor werken aan Rotterdamse importterminal ammoniak

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.