HomeGrondstoffenVopak richt joint venture voor organische waterstofdragers op
Rendering LOHC opslag Hydrogenious

Vopak richt joint venture voor organische waterstofdragers op

Vopak en Hydrogenious LOHC Technologies richten een joint venture op voor de opslag, het transport en de levering van waterstof. De nieuwe jv, die de naam LOHC Logistix krijgt, maakt hierbij gebruik van de Liquid Organic Hydrogen Carrier (LOHC, vloeibare organische drager) technologie van Hydrogenious. Met de oprichting van de joint venture willen de partijen LOHC-oplossingen sneller naar de markt brengen en pilot projecten op grote schaal ontwikkelen.

Het gebruik van een vloeibare organische drager maakt het transport en de overslag van waterstof gemakkelijker. Hydrogenious gebruikt benzyl-tolueen als organische drager. Deze stof wordt al breed toegepast als medium voor warmteoverdracht en heeft ideale eigenschappen voor veilige overslag in havens. Deze LOHC werkt vlamvertragend en is niet explosief. Het heeft daarbij een hoge energiedichtheid. De stof vereist dezelfde veiligheidsmaatregelen als vloeibare fossiele brandstoffen. Dezelgde infrastructuur, tankers en tankwagens kunnen worden gebruikt. Nadat de LOHC gedehydrogeneerd is, kan deze weer opnieuw worden gebruikt.

Dormagen en Rotterdam

De nieuwe joint venture krijgt haar vestiging in Duitsland. Vopak en Hydrogenious gaan de bouw van de LOHC-opslag-installatie in het Chempark Dormagen in Duitsland versnellen. De constructie hiervan is in 2021 afgetrapt. Ook zal het in Rotterdam een dehydrogeneringsinstallatie bouwen om het waterstof uit de LOHC terug te winnen. Deze krijgt een capaciteit van 1,5 ton waterstof per dag. Beide partijen hebben de intentie uitgesproken om versneld op te schalen.

Waterstofnetwerk

Hydrogenious werd in 2013 opgericht. Vopak stapte in 2019 als strategische investeerder in Hydrogenious LOHC Technologies. Het opslagbedrijf kreeg nam toen een aandeel van ongeveer tien procent in het bedrijf. Sindsdien werken de partijen samen aan het ontwikkelen van een waardeketen voor groene waterstof. ‘De bouw van de LOHC-installaties in Dormagen en in Rotterdam dienen als blauwdruk voor het opzetten van een breed waterstofnetwerk in Europa, het Midden-Oosten en daarbuiten’, aldus Dr Daniel Teichmann, oprichter en CEO at Hydrogenious LOHC Technologies.

Grootschalige supply chain

Deze investering is in lijn met de strategie van Vopak om haar portfolio te richten op nieuwe energie en duurzame grondstoffen, licht Dick Richelle, Chairman Executive Board en CEO Vopak de overeenkomst toe. Richelle benadrukt voorts dat er nieuwe type logistiek voor waterstof nodig is om de toekomstige stromen hiervan en van de waterstofdragers te kunnen vervoeren. Het ontwikkelen van de eerste grootschalige supply chain voor waterstof gebaseerd op LOHC past goed in de strategie van Vopak.

Amsterdam

Hydrogenious LOHC Technologies heeft al meerdere LOHC-systemen verkocht in onder andere Finland, Duitsland en de VS. Afgelopen zomer heeft het de eerste LOHC-supply chain voor waterstof voor de mobiliteitsmarkt opgezet. Het waterstofstation Erlangen wordt via LOHC bevoorraad, dit is een wereldwijde primeur.

In oktober 2022 kondigde het Havenbedrijf Amsterdam aan dat het samen met tankopslagbedrijf Evos en Hydrogenious gezamenlijk grootschalige import- en opslagvoorzieningen voor waterstof in de vorm van LOHC gaat opzetten in de Amsterdamse haven. Hierbij gaat het om een grootschalige dehydrogeneringsfabriek voor LOHC met een capaciteit van zo’n 100-500 ton waterstof per dag en bijbehorende infrastructuur.

Port of Amsterdam zet groot in op import waterstof – nieuwe stap H2A platform

Delen:
Tags

jacqueline@industrielinqs.nl