[vc_row][vc_column][vc_column_text]
(branded content)
Met goed gecombineerde data kunnen bedrijven hun opdrachtgevers steeds meer inzicht geven. Zo ontwikkelde Bilfinger een Client Portal, waar met één muisklik zichtbaar is wat de status van een steiger op een bepaalde plek is. ‘Met dit systeem kunnen klanten online alle relevante data inzien in het kader van asset management, stelt Bastiaan Spoelstra van Bilfinger. ‘Op die manier helpen we elkaar steeds verder vooruit.’
‘Doordat wij steeds meer hebben gedigitaliseerd, beschikken we over steeds meer data’, vertelt Spoelstra. Hij is directeur Business & Product Development bij Bilfinger Industrial Services. ‘We kunnen die data natuurlijk gebruiken als nuttige informatie voor onszelf, maar we kunnen ook onze opdrachtgevers ermee van dienst zijn.’ Daarom heeft het bedrijf een aparte afdeling Digitalisering & Innovatie opgericht. Die richt zich volledig op ontwikkeling en implementatie, en wat er in de toekomst allemaal nog mogelijk is.
Transparantie en efficiency
Vijf jaar geleden zette Bilfinger de strategie om meer te digitaliseren in. Het doel ervan was drieledig: meer efficiency in processen, onderscheidend zijn in de markt en digitalisering als service. ‘We werken continu aan de digitalisering van de processen rondom onze services’, zegt Spoelstra. ‘Transparantie en efficiency staan hierbij centraal. Op het gebied van steigerbouw en isolatie hebben we in de afgelopen jaren al belangrijke stappen gezet.’
Zo heeft het bedrijf flinke vooruitgang geboekt bij de werkprocessen. Van werkvoorbereiding tot en met facturatie is veel papierwerk verdwenen naar de computer, met – onder andere – meer transparantie tot gevolg. Een voorbeeld hiervan is het digitaliseren van in- en uitgaande facturen. Maar ook de Contractor Portal vloeit voort uit de digitaliseringsstrategie. In deze Portal leveren onderaannemers voorgeschreven gegevens aan, zoals ID, kwalificaties en certificaten. De afdeling Personeelsplanning controleert deze vervolgens op juistheid en geldigheid.
Client Portal
De nieuwste ontwikkeling in digitalisering bij Bilfinger is de Client Portal. Met dit systeem kunnen klanten online alle relevante data inzien rondom de steigerbouwprojecten van Bilfinger op hun site. Via een eigen login zien zij bijvoorbeeld de vastgestelde KPI’s, de financiële contractafspraken en een overzicht met de locatie van steigers op het terrein. De oplossing is ook visueel aantrekkelijk. Via een satellietfoto, zoals je die kent van bijvoorbeeld Google Maps, kunnen opdrachtgevers inzoomen op hun site. Met pictogrammen staat aangegeven waar steigers staan en wat hun status is. Wanneer je erop klikt, krijg je meteen toegang tot het steigerdossier, inclusief foto’s, keuringsrapporten en overige relevante data.
Aan de basis van de Client Portal staat de al eerder ontwikkelde scaffolding app. Ook dit was een product van de strategie om meer te digitaliseren. De app is de vervanging van de werkbon. Alle informatie rond een project kan met een smartphone of tablet in één digitaal dossier up-to-date worden gehouden. De Scaffolding App zorgt ook voor een volledig digitale verwerking van de urenregistratie.
Positieve reacties
‘Wij zien digitalisering steeds meer als een “enabler” en een “service” van onze business en die van onze opdrachtgevers’, vervolgt Spoelstra. ‘Voor ons is het belangrijk om van toegevoegde waarde te zijn binnen de markt en al onze digitale kennis van assets en onderhoud te combineren om daarmee een oplossing te bieden.’ En dat werkt. ‘We krijgen er nu al veel positieve reacties op. Ik zie ook uit naar het vervolg van de Client Portal. Daarin gaan we samen met klanten nieuwe nuttige toepassingen ontdekken. Ik kan me namelijk voorstellen dat je het systeem ook gaat gebruiken voor opdrachtverstrekking, of voor afspraken rondom engineering, of voor andere disciplines zoals isolatie.’[/vc_column_text][vc_video link=”https://youtu.be/Uv9G6aGqDOU” el_width=”60″ align=”center”][/vc_column][/vc_row]