Een proefinstallatie op Rotterdam The Hague Airport gaat dagelijks duizend liter synthetische kerosine maken op basis van CO2, waterstof en groene stroom. De proeffabriek haalt CO2 uit de lucht en produceert waterstof met duurzame elektriciteit.

Rotterdam The Hague Airport en een Europees consortium onder leiding van EDL Anlagenbau Gesellschaft zijn nog bezig met de voorstudie. Zij willen diverse innovatieve maar bewezen technieken aan elkaar knopen tot een demo-installatie die kerosine uit lucht kan maken.

Zo kan de Direct Air Capture techniek van Climeworks CO2 uit buitenlucht filteren. Elektrolyse-cellen van Sunfire kunnen het gas vervolgens omzetten in syngas. Daarna kan Ineratec via Fischer-Tropsch synthese het syngas omzetten in synthetische olie. En tot slot werkt EDL de synthetische olie op tot kerosine. EDL verzorgt ook de gehele proces integratie.

SkyNRG is verantwoordelijk voor de commercialisatie-strategie binnen de studie. De eerste afnemer is Transavia. Deze vliegmaatschappij heeft zich aan het project verbonden en aangegeven in de toekomst via duurzame kerosine haar CO2 uitstoot te willen verlagen.

Opschalen

Het Havenbedrijf, Rotterdam The Hague Airport en Rotterdam The Hague Innovation Airport gaan ook alvast uitzoeken wat ervoor nodig is om zoā€™n fabriek op te schalen. Wat zijn de technische uitdagingen bij het bouwen van grotere installaties? Wat is de benodigde ruimte? En waar kan dit soort productie het beste plaatsvinden?

Voor de Rotterdamse industrie is CO2 een restproduct. In de haven wordt op het moment gewerkt aan grootschalige infrastructuur voor CO2, groene stroom en waterstof. De haven is daarmee een voor de hand liggende locatie voor grootschalige fabrieken die kerosine maken. Bovendien liggen vanuit de haven leidingen naar met name Schiphol voor het transport van kerosine. De initiatiefnemers van de studie roepen petrochemische bedrijven op aan te haken bij het onderzoekstraject. Ook andere partijen die een relevante bijdrage kunnen leveren, zijn welkom om mee te doen.

SkyNRG

Overigens onderzoekt SkyNRG met KLM, SHV en Schiphol ook de mogelijkheden van een productiefaciliteit voor duurzame kerosine in Delfzijl. In deze fabriek zou groene waterstof worden gecombineerd met afval- en reststromen, zoals gebruikte frituurolie. De beoogde capaciteit van de fabriek is 100.000 ton kerosine en 15.000 ton bioLPG per jaar.