De gemeente Amsterdam gaat binnen het programma Aanpak Wegtunnels Amsterdam drie tunnels en de Verkeerscentrale aanpakken. De gemeente heeft Tunnel Engineering Consultants (TEC) gevraagd daarbij te ondersteunen. TEC is een permanent samenwerkingsverband van Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos. De combinatie werkt binnen dit project samen met partner Covalent ITS voor de industriële automatisering.

Na enkele grote tunnelbranden in de Alpen zijn de veiligheidseisen voor wegtunnels langer dan 250 meter strenger geworden. Vanaf 1 mei 2019 moeten alle Nederlandse tunnels voldoen aan de laatste wetgeving.

Amsterdam heeft vijf tunnels, waarvan er twee niet voldoen aan de nieuwe eisen. Zodra de renovatie van de IJtunnel is afgerond moet alleen nog de Piet Heintunnel worden aangepakt om te voldoen aan de nieuwe wetgeving. In 2018 werd duidelijk dat er meer tijd nodig is voor de voorbereiding van de renovatie van deze tunnel. De renovatie begint daarom pas in het voorjaar van 2021 en duurt naar verwachting tot de zomer van 2022.

Daarnaast worden binnen het programma Aanpak Wegtunnels Amsterdam ook de Arenatunnel, de Michiel de Ruijtertunnel en de Verkeerscentrale aangepakt. In de Amsterdam Arenatunnel worden de technische installaties verbeterd en in de Michiel de Ruijtertunnel wordt de brandbestendigheid van het beton verbeterd