In de eerste zes maanden van 2019 hebben in Nederland gevestigde bedrijven voor 2,7 miljard aan onderhoud, reparatie en leasediensten voor het buitenland verricht. In de eerste zes maanden van 2014 was dat nog 2,2 miljard euro. Dat meldt het CBS.
Bij de export van onderhoud en reparatiediensten gaat het om het onderhouden of repareren van goederen door Nederlandse bedrijven voor het buitenland, waarbij de goederen in buitenlands eigendom blijven. Bij de export van operationele leasediensten gaat het bijvoorbeeld om de verhuur van vervoermiddelen of machines aan buitenlandse bedrijven. De exportwaarde is dan de vergoeding die aan het buitenland in rekening wordt gebracht.
Sinds 2014 is de export van onderhouds- en reparatiediensten gegroeid van 1,0 tot 1,2 miljard euro per half jaar en is die van operationele leasediensten toegenomen van 1,2 tot 1,5 miljard euro. De exportgroei is vooral te danken aan nieuwe exporteurs.
Europa
Vooral binnen Europa is de groei van de internationale onderhoud-, reparatie- en lease-activiteit toegenomen. Zo is Nederland in de eerste plaats meer gaan verdienen aan Frankrijk, Denemarken, Italiƫ, Spanje en Ierland. In het geval van Denemarken, Italiƫ en Spanje zit de toename grotendeels in lease-activiteiten, waaronder het verhuren van machines en logistieke hulpmiddelen zoals wagons en pallets.
Als naar het totale exportniveau in 2019 wordt gekeken, dan zijn de traditionele exportpartners het belangrijkst. Dit zijn Duitsland, Belgiƫ, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Onderhoud en reparatie van transportmiddelen, windmolens en elektronica voor het buitenland zijn een belangrijke bron van inkomsten voor Nederland.