Rijkswaterstaat heeft het vaste en variabele onderhoud voor de bediening van bijna alle objecten in de Maas en de Maaskanalen gegund aan de combinatie Mourik-Dynniq. De combinatie verzorgt de komende vier jaar het onderhoud op het gebied van elektrotechniek, werktuigbouwkunde en industriële automatisering voor sluizen, stuwen, gemalen en bruggen.
Mourik-Dynniq begint door zich de komende zes maanden het areaal eigen te maken. Vanaf juni 2020 neemt de combinatie de werkzaamheden definitief over van de huidige vier onderhoudsaannemers. Zo komt het onderhoud bij één gespecialiseerde partij te liggen. ‘Bij de Brabantse en Limburgse kanalen hebben we hier al ervaring mee en dat bevalt goed’, vertelt Erik van Duijvendijk van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland.
Ruim honderd objecten
Bij deze opdracht gaat het om specialistisch werk bij vitale onderdelen van de vaarweginfrastructuur. Dat verschilt wezenlijk van het ‘groene’ en ‘grijze’ onderhoud in prestatiecontracten. Nagenoeg alle vaarwegobjecten in de Maas behoren tot het onderhoudspakket van Mourik-Dynniq. Evenals de bediencentrale Maasbracht van waaruit operators sluizen, stuwen, pompgemalen en een beweegbare brug op afstand bedienen. In totaal gaat het om ruim honderd objecten.
Omvangrijke aanbesteding
Groot onderhoud met betrekking tot elektrotechniek, werktuigbouwkunde en industriële automatisering van de Maasobjecten zit niet in deze opdracht. Dat is onderdeel van een integraal contract voor zowel vast als (groot) variabel onderhoud, dat over enkele jaren in werking moet treden. Rijkswaterstaat buigt zich nog over de vraag hoe een dergelijke complexe en omvangrijke aanbesteding het beste vorm kan krijgen.