DBG BioEnergy is in onderhandeling met de haven van Moerdijk om er een fabriek te bouwen die industrieel afval omzet in biogas en organische kunstmest. De fabriek krijgt een capaciteit van drieduizend kubieke meter biogas per uur en moet eind 2022 operationeel zijn.
DBG BioEnergy ontwerpt biotechnologische processen om industriële eindproducten te maken op basis van restproducten. In dit geval heeft DBG een gepatenteerd proces ontwikkeld om cellulose houdende, industriële afvalstromen te verwerken. Dit afval wordt vooralsnog gestort of gaat de verbrandingsoven in, maar eigenlijk is dit zonde en bovendien vervuilend en CO2-onvriendelijk. Enzymen van bacteriën kunnen het namelijk prima omzetten in biogas, van waaruit BioLNG kan worden geproduceerd.
Sinds maart werkt DBG BioEnergy in een 50/50 joint venture samen met Hive Energy. Dit Britse bedrijf heeft talloze zonneparkprojecten in het VK en daarbuiten op haar naam staan. De samenwerking met Hive Energy gaf het project van DBG een enorme boost. Als alles volgens plan loopt, verwerkt de fabriek eind volgend jaar zo’n 270.000 ton afval per jaar. Feed-stock partijen hebben al contracten getekend voor de levering ervan. De installatie zet dit om in ongeveer 3.000 kubieke meter biogas of bio-LNG per uur. En daarnaast maakt de unit van het residu nog 130.000 ton organische kunstmest per jaar.
Vijf fabrieken
De fabriek wordt de eerste full scale commerciële unit van DBG BioEnergy, en het is de bedoeling dat er nog vele volgen. ‘De komende vijf jaar willen we vijf fabrieken in Europa bouwen’, vertelt Berkay Gueres, managing director van DBG Bio Energy. ‘We voeren daar al vergaande, concrete gesprekken over met vooral havenbedrijven in binnen- en buitenland. We voorzien drie fabrieken in Nederland en twee in Duitsland, maar het is te vroeg om daar nu meer over te zeggen. Na de zomer spreken we elkaar weer.’
Upcycling
Het project is bijzonder omdat DBG het op veel verschillende vlakken duurzaam opzet. Niet alleen zorgt de fabriek voor upcycling van afval, deze wordt ook cradle to cradle gebouwd, met een zo laag mogelijk energieverbruik. Het transport van afval en producten gaat grotendeels – ruim twee derde – via schepen en de daken van de fabriek komen vol te liggen met zonnepanelen. Bovendien zal een minimaal aantal operators in de fabriek aanwezig zijn. Het ontwerp gaat uit van vergaande automatisering, zodat de installatie op afstand kan worden bestuurd. Bijzonder aan het project is ook dat DBG geen gebruik maakt van overheidssubsidies of Europese geldstromen.