Port of Moerdijk heeft richting gegeven aan zijn ambities op het gebied van duurzaamheid. Het havenbedrijf zet in op elektrificatie en pyrolyse-techniek, en niet op waterstof als energiebron.

‘We hebben veel gesproken over waterstof, verdere elektrificatie of een mix daarvan’, vertelt Jayand Baladien, commercieel manager Havenbedrijf Moerdijk. ‘Wat duidelijk naar voren kwam, is dat onze industrie kiest voor elektrificatie en nog niet voor waterstof als energiebron. Het duurt te lang voordat waterstof op een schaal beschikbaar is die nodig is om het in te zetten als energiebron en om onze klimaatdoelstellingen te halen.’

Daarnaast bieden kostenprojecties van waterstof geen perspectief als je het vergelijkt met elektriciteit, stelt Baladien. ‘Nu die knoop voor elektriciteit als energiebron is doorgehakt, is het volle vaart vooruit, want de benodigde infrastructuur aanleggen, is niet alleen peperduur, maar ook tijdrovend.’ Om ambities op het gebied van de energietransitie waar te maken heeft Port of Moerdijk tot 2040 maar liefst acht keer zo veel elektriciteit nodig als nu. Daarvoor is een nieuw compleet elektriciteitsstation nodig, voor zowel 150 als 380 kv.

Pyrolyse

Daarnaast zet Port of Moerdijk in op pyrolyse-techniek. In een proeftuin wordt al zes jaar geëxperimenteerd met deze techniek. Plastic afval wordt daarbij omgezet in bijvoorbeeld nafta. De techniek wordt nog niet op grote schaal toegepast. ‘Op dit moment kan de grootste pyrolyse plant zo’n vijftienduizend ton circulaire nafta per jaar produceren’, weet Baladien. Een druppel op de gloeiende plaat, stelt hij. ‘Alleen al Shell Moerdijk verwerkt ruim drie miljoen ton nafta per jaar.’

Er worden wel flinke stappen gemaakt in deze ontwikkeling. Havenbedrijf Moerdijk wil hier een steentje aan bijdragen. ‘Dat doen we door dertig hectare van onze grond op het industrieel complex enkel uit te geven aan circulaire activiteiten. We willen specifiek pyrolyse-bedrijven die afval omzetten naar circulaire nafta.’