De tegenvallende verkopen van elektrische auto’s heeft ook zijn weerslag op de plannen van Umicore om een grote recyclagefabriek voor herlaadbare batterijen in België te bouwen. De divisie batterijmaterialen verkeert in een zware crisis. Een andere geplande fabriek voor batterijmaterialen in Canada komt er ook niet.

Bart Sap, de CEO van het Belgische bedrijf maakte het nieuws vandaag bekend. De tegenvallende markt voor elektrische auto’s leidt tot een afwaardering van de batterijafdeling met 1,6 miljard euro. Dat is ruim de helft van de waarde. Dit is ook een grote teleurstelling voor de hele sector.

Umicore gaat ervanuit dat de batterijactiviteit tot zeker in 2026 verlieslatend zal zijn. In het persbericht benadrukt Sap dat ‘de grote waardevermindering pijnlijk is en de gewijzigde situatie weerspiegelt zoals we die vandaag zien’.

In de komende maanden gaat Umicore evalueren hoe het in de toekomst zijn rol ziet als belangrijke toeleverancier van producenten van herlaadbare batterijen voor elektrische voertuigen. Het bedrijft zet in ieder geval de deur open voor partnerschappen in zijn batterijactiviteit.

De batterijactiviteiten van Umicore werden de afgelopen jaren naar voren geschoven als de grote groeimotor van het bedrijf. Maar dat de Duitser Mathias Miedreich half mei per direct vertrok en vervangen werd door Sap, maakte duidelijk dat er iets grondig misliep met die motor.