De Europese automobielindustrie lijdt sterk onder het wereldwijde tekort aan halfgeleiders en chips. Op globaal niveau zorgt het ervoor dat ongeveer 18 miljoen minder auto’s geleverd kunnen worden. Europa is het grootste slachtoffer van de schaarste. Het chip-tekort zorgt in Europa voor de periode 2021 en 2022 voor een schadepost van ongeveer 100 miljard Euro. Dat blijkt uit een recent rapport van Allianz Trade.
Lockdowns
Het chiptekort in de auto-industrie is ontstaan doordat chip-fabrikanten sinds de pandemie hun productie richtten op de sectoren waarin de vraag het grootst was: data-centra en consumentenelektronica zoals computers. Recentelijk leefde de autoproductie in Europa weer op, maar door lockdowns in Shanghai en de crisis in Oekraïne liep de levering van chips en halfgeleiders aan Europa weer terug.
Dit probleem blijft volgens Allianz nijpend gezien auto’s steeds meer via netwerken verbonden zijn, meer uitgerust zijn met (veiligheids-)sensoren en vaker elektrisch zijn. De afgelopen tien jaar is het gebruik van halfgeleiders in auto’s verdubbeld.