Thyssenkrupp Steel investeert in de modernisering van de terminalactiviteiten bij Ertsoverslagbedrijf Europoort C.V. (EECV) in de haven van Rotterdam. Met de investering is een bedrag van tientallen miljoenen euro’s gemoeid.
ThyssenKrup vervangt een oude losinstallatie door een nieuwer model, dat zorgt voor een verbeterde efficiency, veiligheid en milieuvriendelijkheid. De nieuwe installatie wordt naar verwachting in 2025 in gebruik genomen.
De EECV-terminal in de Rotterdamse haven wordt gebruikt voor de overslag van ijzererts en kolen voor de staalproductie in het Ruhrgebied. Eén van de zeekranen is ‘op leeftijd’ en wordt nu vervangen door een nieuwe losinstallatie. Met het vervangen van de kraan is een investering van enkele tientallen miljoenen euro’s gemoeid. EECV selecteert de komende maanden de leverancier van de nieuwe installatie. De nieuwe kraan weegt – net als zijn voorganger – zo’n 2000 ton, is een goede 60 meter hoog, 30 meter breed en heeft een kraangieklengte van ongeveer 100 meter. Met deze kraanafmetingen kan EECV tot 2.600 ton ijzererts per uur lossen.
Vergroening van de staalproductie
Vanaf 2027 start het bedrijf met de afbouw van kolenoverslag. Vorig jaar startte thyssenkrupp Steel samen met de Haven van Rotterdam een verkenning naar de ontwikkeling van de waterstoftoeleveringsketen als onderdeel van de vergroening van de staalproductie. Onlangs keurde Brussel de financiering door de Duitse Bondsregering en de deelstaat Noordrijn-Westfalen van het decarbonisatieproject tkH2Steel goed. Dat is goed nieuws voor ThyssenKrupp. Het bedrijf wil een nieuwe staalfabriek bouwen in Duisburg, die gebruik maakt van de DRI (direct reduced iron) technologie.
Droge bulk
Sinds 1970 exploiteert EECV in het Europoortgebied van de Rotterdamse haven één van de grootste en modernste droge bulkterminals van Europa en de op één na grootste droge bulkterminal in de Rotterdamse haven. Op het bijna 100 hectare grote terminalterrein lossen de vier losinstallaties aan de 1,1 kilometer lange zeekade met elke hijsbeweging 30 tot 40 ton ijzererts en kolen uit de schepen. De grondstoffen voor de staalindustrie worden met duwbakken en binnenschepen over de Rijn naar Duisburg vervoerd.