Gate terminal heeft plannen om haar LNG-terminal op de Maasvlakte uit te breiden met een vierde opslagtank. Het bedrijf is al begonnen met de vergunningaanvraag, en onderzoekt de wettelijke voorwaarden en technische haalbaarheid.
Doel is om op 15 augustus voorlopig een open season te lanceren om de vaste jaarcapaciteit van de terminal met 4 bcm te vergroten. Als het uitbreidingsproject vervolgens vlot verloopt zou de extra capaciteit eind 2025 tot eind 2026 al continu beschikbaar kunnen zijn.
Gate terminal is een joint venture van Gasunie en Vopak. De terminal kende de laatste jaren periodes met een zeer hoge bezettingsgraad. Omdat er voldoende bindende marktinteresse was, besloot Gate daarom in juli vorig jaar al de capaciteit met 0,5 bcm per jaar te verhogen. Daar kwam in oktober nog eens 1,0 bcm per jaar bij. Deze extra capaciteit was nodig voor de groeiende LNG-activiteiten van Uniper. De extra 1,5 bcm moet vanaf oktober 2024 al beschikbaar zijn.
Twee extra laadplaatsen
Gate is de eerste Nederlandse LNG-importterminal en operationeel sinds 2011. De capaciteit van de LNG-terminal dekt ongeveer eenderde van het nationale gasverbruik. De terminal heeft drie opslagtanks, drie aanlegsteigers, drie laadplaatsen voor tankwagens en een omgeving waar LNG wordt omgezet in aardgas. Omdat dit jaar het aantal vrachtwagenlaadoperaties erg hoog was, bouwt Gate ook twee extra laadplaatsen voor tankwagens. Deze zijn naar verwachting in de tweede helft van 2023 operationeel.
De doorvoercapaciteit van Gate terminal is 12 bcm LNG per jaar. Na aanpassingen, investeringen en succesvolle tests kan Gate terminal nu ook in de winter uitgebreide uitzendcapaciteit aanbieden. Naast de jaarcapaciteit van 12 bcm op vaste basis gaat het om 4 bcm op afschakelbare basis.