Het Spaanse Cepsa en het Havenbedrijf Rotterdam gaan samenwerken om een corridor voor groen waterstof te ontwikkelen tussen Zuid en Noord Europa. De twee partijen ondertekenden hiertoe een Memorandum of Understanding. De corridor zal de havens van Rotterdam en het Spaanse Algeciras met elkaar verbinden.

Cepsa wil het waterstof dat zij produceert op haar site in San Roque Energy Park in de buurt van de baai van Algeciras, naar de haven van Rotterdam exporteren. Het bedrijf zal het waterstof eerst omzetten in ammonia of methanol.

RePower EU

Rotterdam is de belangrijkste energiehaven van Europa. Algeciras is de eerste in Spanje en de vierde in Europa. Momenteel wordt in het Rotterdamse havengebied breed geinvesteerd in waterstof infrastructuur en faciliteiten die de import en het achterlandtransport van groen waterstof mogelijk maken. De belangrijkste industriegebieden in Nederland, België en Duitsland zullen worden bediend via waterstofleidingen. Deze ontwikkelingen dragen ook bij aan de RePower EU strategie van de Europese Unie om de leveringszekerheid van energie te garanderen en onafhankelijkheid te creëren.

Andalusië

Het is de verwachting dat de handelslijn tegen 2027 operatief is. Cepsa zal tevens een vergelijkbare supply chain aanleggen vanaf het La Rabida Energy Park in het Spaanse Huelva. Maarten Wetselaar, CEO van Cepsa, benadrukte de belangrijke rol van de Zuid-Spaanse regio Andalusië in de energietransitie. In het gebied is veel wind- en zonne-energie capaciteit aanwezig. Cepsa is van plan om ook met andere partijen dergelijke overeenkomsten te sluiten om groen waterstof en bio-brandstoffen in Europa toegankelijk te maken.

7 GW duurzame energie

Cepsa wil tegen 2030 een productiecapaciteit voor groen waterstof van 2GW bereiken. Dit is de helft van wat de Spaanse overheid als doelstelling heeft. Om het waterstof duurzaam te produceren investeert Cepsa in 7 GW aan wind- en zonne-energieprojecten, in samenwerking met andere energieproducenten in Andalusië.

20 Mton Waterstof

De CEO van het Rotterdamse havenbedrijf Allard Castelein onderstreepte het belang van het opzetten van meerdere handelsroutes voor waterstof. ‘Noordwest Europa gebruikt veel meer energie dan het op een duurzame manier kan produceren. We verwachten in 2050 ongeveer 20 Mton waterstof via onze haven te vervoeren. Slechts 2 Mton zal lokaal worden geproduceerd.’ Vanaf 2030 kan de haven al 4,6 miljoen ton per jaar aan Noordwest Europa leveren.

Cepsa presenteerde in 2022 haar nieuwe strategische plan voor 2030, Positive Motion genaamd waarin het aangeeft marktleider te willen worden in duurzame mobiliteit, biobrandstoffen en groene waterstof in Spanje en Portugal.