[vc_row][vc_column][vc_column_text]De NAM heeft vanaf eind augustus tot in september een turnaround van de gasbehandelingsinstallatie in Den Helder gehad. Hoewel het groot onderhoud langer duurde dan gepland, kijkt NAM terug op een succesvolle samenwerking en geslaagde turnaround
NAM werkt bij de gaswinning op het zuidelijke deel van de Noordzee samen met Shell UK. De productieplatforms van beide partijen op de Noordzee zijn via een groot netwerk van leidingen op de zeebodem met elkaar verbonden. In totaal staan er acht bemande en vijftien onbemande platforms aan de Nederlandse kant. En er staan nog twee bemande platforms en negentien onbemande platforms aan de Engelse kant.
Aan de Nederlandse kant komt het aardgas in Den Helder aan land. Met een capaciteit van 91 miljoen kubieke meter gas per dag heeft deze locatie een van de grootste gasbehandelingsinstallaties ter wereld. Jaarlijks verwerkt de installatie (GBI) zoā€™n tien miljard kubieke meter aardgas. Vanuit Den Helder levert NAM het gas aan Gasunie, dat vervolgens het transport naar particulieren en bedrijven verzorgt.
Snel en effectief
Op de GBI in Den Helder staan drie installaties. Een daarvan, de NOGAT-installatie, is voor de stop buiten bedrijf gesteld. Het was belangrijk om het groot onderhoud zo snel en effectief mogelijk uit te voeren. Immers, alle producerende platformen ā€“ook die van derde partijen die over NOGAT produceren ā€“ lagen stil.
Het groot onderhoud komt elke zes jaar terug en is noodzakelijk om de installaties in goede staat te houden en (veiligheids)inspecties te verrichten. De NAM was al een jaar van tevoren met de voorbereiding begonnen om de turnaround in goede banen te kunnen leiden. Om alles zo efficiƫnt mogelijk te laten verlopen, waren er planningssessies met alle relevante disciplines, zoals Maintenance, Operations, Inspectie en Modifications. Al deze disciplines stemden met elkaar af wanneer welke activiteiten aan de beurt zouden komen, met altijd het hoogste niveau van veiligheid.
Binnen budget
Toch duurde het onderhoud uiteindelijk langer dan eerder was gepland. Het later aanleveren van essentiƫle onderdelen gooide roet in de planning. Het statement bleef echter: we doen het veilig of we doen het niet. Wel is de turnaround binnen budget gebleven. In het voortraject maakt NAM daarover duidelijke afspraken met zijn dienstverleners en leveranciers.
Al in de voorbereiding, tijdens de uitvoering en ook na de turnaround krijgt iedereen de gelegenheid om feedback en verbeterpunten aan te dragen. Na de uitvoering wordt er dan ook een uitvoerige sessie gehouden om alle verbeterpunten te behandelen en deze om te zetten in actie voor de volgende stop. Waar bij de volgende turnaround extra focus op zal liggen, moge duidelijk zijn: materiaal.
[/vc_column_text][vc_message message_box_color=”peacoc”]
Nieuwe fakkel
Een belangrijk onderdeel van deze turnaround was het vervangen van de flare. Een reparatie of upgrade op locatie behoorde ook tot de mogelijkheden, maar vanwege de grote productie-impact en veiligheid koos de NAM voor het plaatsen van een nieuwe flare. Het uiterlijk van de nieuwe fakkel is gelijk aan de oudere versie, zodat deze gemakkelijk weer op de gasbehandelingsinstallatie kon worden aangesloten. Wel zijn de nieuwste technieken toegepast. Zo heeft de nieuwe fakkel een speciale branderkop die de CO2-emissie verlaagt. De onderdelen van de nieuwe fakkel zijn al eerder, in de zomer, door verschillende bedrijven gemaakt. Vervolgens is de oude fakkel tijdens de stop weggehaald en de nieuwe geplaatst. Dat moest in de korte periode dat de installatie stillag in Ć©Ć©n keer goed. [/vc_message][/vc_column][/vc_row]