[vc_row][vc_column][vc_column_text]Door slimmer te plannen en onderhoudswerkzaamheden beter te combineren, ondervinden reizigers in 2019 twintig procent minder overlast van alle werkzaamheden aan het spoor. Terwijl er aan het spoor wordt gewerkt, kunnen veel treinen toch blijven rijden.
Om verdere verbetering en groei van het treinverkeer mogelijk te maken worden er op verschillende plaatsen wissels gesaneerd en vernieuwd en het spoor uitgebreid. De timing van de buitendienststellingen voor de werkzaamheden aan het spoor wordt zorgvuldig afgestemd met de vervoerders. Ook andere stakeholders zoals goederenterminals en Schiphol zijn hierbij betrokken. Het is elk jaar een grote puzzel om de verschillende belangen van partijen goed te wegen om tot een dienstregeling te komen waarbij zoveel mogelijk treinen rijden en al het noodzakelijke onderhoud gedaan kan worden.
Waar mogelijk probeert ProRail werkzaamheden te combineren en daarmee te voorkomen dat er vaker op dezelfde plekken aan het spoor wordt gewerkt. Zo voorkomt het bedrijf hinder voor de reizigers. Door slimmer te plannen en beter te combineren is de hinder met twintig procent verminderd. Voorgaande jaren werd er een planning voor een jaar gemaakt. In de nieuwe werkwijze wordt drie tot wel vijf jaar vooruit gekeken. Dat is volgens Prorail met meer dan 2500 projecten per jaar een gigantische opgave.
De werkzaamheden bij Leiden zijn een goed voorbeeld. Die zijn slim gecombineerd en over een langere periode uitgesmeerd. Hierdoor kunnen de treinen tussen de werkzaamheden doorrijden. De hinder voor reizigers rondom Leiden is hierdoor met tachtig procent verminderd.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message icon_fontawesome=”fa fa-train”]
Overlast beperken
Ook op andere manieren probeert Prorail de overlast voor reizigers te beperken:
- Nieuwe innovaties, zoals een snelafkoppelaar voor de bovenleidingen. Je verliest dan minder tijd met veiligheidsprotocollen en meer tijd om te werken. Dan heb je dus meer tijd over om te klussen in zoān buitendienststelling.
- Aannemers met bonusprikkels stimuleren effectiever te werken en dus minder buitendienststellingen aan te laten vragen en terug te geven.
- Ook onderzoekt het bedrijf of de termijn waarop een buitendienststelling teruggegeven wordt, flexibeler kan. Nu is dat nog 16 weken (uitgezonderd spoed).
[/vc_message][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]