Vattenfall stopt na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) met het gebruiken van de claim “Fossielvrij leven binnen één generatie”. De duurzaamheidsclaim is mogelijk misleidend, zegt de marktwaakhond. De consument kan uit die claim niet opmaken wat de concrete duurzaamheidsinspanningen zijn van het energiebedrijf en die ook niet vergelijken met andere energieleveranciers, legt de ACM uit.

Vattenfall gebruikt de claim niet meer en gaat zijn klimaatambitie concreet benoemen in de communicatie met consumenten, meldt de toezichthouder. De energieleverancier heeft een concreet plan om zijn CO2-uitstoot te minderen en “bezint zich op een manier waarop zij haar ambitie op het gebied van CO2-reductie op een goede manier onder de aandacht van zijn klanten kan brengen”, aldus de ACM.

Commercieel directeur bij Vattenfall Cindy Kroon benadrukt dat het belangrijk is dat claims correct zijn en klanten daarop kunnen vertrouwen. “Wij zijn ervan overtuigd dat onze slogan duidelijk verwoordde wat onze ambitie is, maar begrijpen ook het standpunt van de ACM”, zegt ze. “Dit betekent dat wij nu stoppen met onze slogan die zoveel mensen aan Vattenfall en de energietransitie linken, en dat vinden wij spijtig.”

Aan de klimaatambities van Vattenfall verandert niets, verzekert het bedrijf. (ANP)