Europa geeft een subsidie voor de realisatie van Port of Chemelot. De haven in Stein speelt een belangrijke rol in de verduurzaming van het chemiecomplex Chemelot. Deze verduurzaming vraagt om meer transport van circulaire grondstoffen. Een duurzame en veilige manier van vervoer is transport over water.
De Europese subsidie wordt gebruikt voor de ontwikkeling van weerbestendige verlaadstations voor de afhandeling van grondstoffen, walstroom, een nieuwe verlaadarm en de multimodale corridor.
De subsidie maakt onderdeel uit van het Europese Rhombus-project om het transport over water, via de waterwegen die Parijs, Antwerpen, Luik, Venlo en Nijmegen verbinden met Rotterdam, te bevorderen.
Uit onderzoek blijkt dat de binnenvaart per tonkilometer aanzienlijk minder CO2-uitstoot dan vrachtwagens. Bovendien kan een gemiddeld schip op de Maas evenveel lading vervoeren als 120 vrachtwagens, wat de druk op de wegen vermindert en de luchtkwaliteit verbetert.
De provincie Limburg ontvangt de Europese subsidie voor de vierde keer op rij. Dit keer profiteren de havens van Stein en Maastricht. Gezamenlijk ontvangen zij een bedrag van ā¬ 24 miljoen. In eerdere rondes kwamen Roermond, Venlo, Lanaken, Heijen en Tilburg al aan de beurt.