Gisteren heeft het Innovation Fund van de Europese Unie overeenkomsten getekend met 16 innovatieve projecten voor een totale bijdrage van 1,8 miljard euro. De projecten zetten onder andere in op baanbrekende technologieen voor waterstof, synthetische vliegtuigbrandstof, methanolproductie uit waterstof.

Het Innovation Fund is één van de grootste subsidieprogramma’s wereldwijd voor de demonstratie en commercialisering van innovatieve low-carbon technologieën. De projecten worden gefinancierd door de inkomsten uit het emissiehandelsysteem. Met de toekenning van de subsidies aan deze 16 projecten komt het totaal aan grote projecten op 23. Dertig kleinere projecten zijn al in ontwikkeling.

Shell, AirLiquide en RWE

Het groene waterstofproject Holland Hydrogen van Shell op de Tweede Maasvlakte ontvangt 89 miljoen euro. ELYgator van Air Liquide in Terneuzen kan rekenen op 99 miljoen euro. RWE krijgt voor de ontwikkeling van installaties voor de omvorming van huishoudelijk afval in waterstof een subsidie van 108 miljoen euro. Shell New Energies ontvangt ook een bijdrage voor het HySkies project betreffende de productie van duurzame vliegtuigbrandstof. In dit project werkt Shell samen met Vattenfall en Lanzatech voor de bouw van een installatie in Zweden.

Andere bijdragen waren er voor:

– PULSE van Neste in Finland voor het verwerken van plastic afval tot grondstoffen voor de productie van nieuwe polymeren en de chemische industrie.

– Carbon2Business van Holcim in Duitsland voor de ontwikkeling van een tweede generatie CO2-afvang proces bij de cementfabriek van Holcim in Lägerdorf

– Air van de Zweedse bedrijven Perstorp, Fortum en Sydkraft voor de productie van methanol uit afgevangen CO2, geïntegreerd met een nieuwe elektrolyser van Uniper en Fortum

– ANRAV-CCUS van het Bulgaarse Devnya Cement en PETROCELTIC BULGARIA EOOD (BG) voor de ontwikkeling van een CCUS waardeketen in Oost-Europa

– NorthSTOR+ van de Poolse en Zweedse onderneming NorthVolt Systems voor de bouw van een fabriek voor innovatieve onderdelen voor elektrochemische batterijen.

– GO4ECOPLANET van Lafarge Cement in Polen om een end-to-end CCS keten voor de cementindustrie te ontwikkelen. CO2 wordt afgevangen en vloeibaar gemaakt bij de cementfabriek in Kujawy en naar een offshore opslag getransporteerd.

– Coda Terminal van het IJslandse Carbfix en het Deense Dan-Unity CO2 voor de bouw van een onshore opslag van CO2 in minerale vorm. In water opgelost CO2 wordt als carbonaten in basalt opgelagen.

– N2OWF (Nordsee Two Offshore) van Wind energy Germany Nordsee Two voor de bouw van een offshore windpark met een capaciteit van 450 MW en geïntegreerde elektrolyser met een capaciteit van 337,5 ton groene waterstof per jaar.

– ReLieVe van het Franse Eramet voor de recycling van Li-ion batterijen van elektrische auto’s. Het bedrijf bouwt hiervoor een Li-ion recyclingfabriek in Duinkerken met een capaciteit van 50 duizend ton.

– BIOZIN van het gelijknamige Noorse bedrijf, Bergene Holm en Norske Shell voor de verwerking van reststromen uit de Noorse bosbouw en houtverwerkende industrie tot biobrandstoffen.

–  CalCC van Chaux et Dolomies du Boulonnais en Air Liquide voor de afvang en opslag van CO2 die vrijkomt bij kalksteenproductie

Aanvragen voor de derde subsidieronde kunnen tot 16 maart worden ingediend.

https://industrielinqs.nl/2023/01/20/eu-bijdrage-voor-limburgs-waterstofproject-rwe/

https://industrielinqs.nl/2022/07/25/europese-subsidie-voor-zeeuwse-elektrolyser/

https://industrielinqs.nl/2022/07/06/shell-geeft-officieel-startsein-voor-200-mw-elektrolyzer/