Vitrite Middelburg ontwikkelt samen met Blue H Engineering, VoltH2, Yerseke Engine Service (YES) en Impuls Zeeland aan een systeem om groene waterstof flexibel te kunnen distribueren. Deze zogeheten hydrogen swapping tankcontainer kan worden gebruikt voordat alle partijen op het waterstofnetwerk zijn aangesloten. Het project, Zeeland Waterstofland genaamd, wordt gefinancierd door het REACT-EU-programma en is gehonoreerd door de Provincie Zeeland.
Grote hoeveelheden waterstof voor de industrie zullen in de toekomst voornamelijk via het waterstofnetwerk worden gedistribueerd. Voor kleine producenten en gebruikers is al veel eerder een flexibel distributiesysteem voor (groene) waterstof nodig. Dit systeem moet net zo goed presteren als distributiesystemen voor fossiele brandstoffen.
Beperkingen oplossen
Het innovatieve project heeft tot doel om verschillende huidige beperkingen op te lossen. Zo is er momenteel geen flexibele economisch aantrekkelijke distributie-eenheid beschikbaar voor het transport en de opslag van hoeveelheden tussen de 350 en 750 kg waterstof. Ook is er geen snelle en veilige aansluitmethode beschikbaar om te laden en te lossen op waterstofterminals. De distributie naar waterstofvulstations, bunkerstations, luchthavens enz. is nog niet kostenefficiƫnt. Daarbij is de markt gesloten en wordt deze gecontroleerd door de belangrijkste leveranciers van industriƫle gassen, aldus de projectpartners.
In dit project gaan de partners de technische aspecten van het groene waterstof swapping tank-containersysteem testen en valideren. Ook stellen ze een business case op voor de implementatie en de demonstratie van de flexibele distributiemethode.