Een internationaal consortium start een studie naar het transport van waterstof in de vorm van een LOHC (Liquid Organic Hydrogen Carrier) van Schotland naar Rotterdam. Schotland heeft de ambitie om in 2030 5 GW waterstof produceren. De Europese Unie wil dan zo’n 10 GW importeren.
Het LHyTS-project moet aantonen dat LOHC, in de vorm van methylcyclohexaan (MCH), met succes op schaal kan worden vervoerd en een exportroute kan worden gecreëerd naar de haven van Rotterdam en andere Europese bestemmingen.
Ecosysteem
René van de Plas, Directeur Internationaal van het Havenbedrijf Rotterdam: ‘Schotland is uitermate geschikt voor de productie van groene waterstof, vanwege de overvloed aan wind en de vraag op het continent in de buurt. Bovendien is het gebied een van de kerngebieden van de olie- en energiesector. Dat ecosysteem van kennis, infrastructuur en bedrijven zal helpen om de waterstofeconomie op gang te brengen.’
Pilot
Aan het project neemt een groot aantal partijen deel, waaronder Axens, Chiyoda, EnQuest, ERM, Koole Terminals, het Havenbedrijf Rotterdam, de Schotse overheid, Shetland Islands Council, Storegga en het Net Zero Technology Centre. In eerste instantie zullen de partijen gezamenlijk een engineering studie uitvoeren om een pilotproject te ontwikkelen. Dit dient als basis voor een grootschalig project.