HomeArchiefDSM en Stork tonen succes prestatiecontracten

DSM en Stork tonen succes prestatiecontracten

Begin 2016 ontstond een uniek samenwerkingsverband tussen DSM Emmen, DSM Sourcing Geleen, Stork en Tebodin. Om de revisie van 29 drogers in goede banen te leiden, besloten de partijen een prestatiecontract aan te gaan. Na vier jaar profiteert DSM al van een hogere uptime, die de 97 procent overstijgt. De operationele kosten zijn gedaald, met name doordat minder correctief onderhoud nodig is.

Traditionele, directieve contracten leiden vaak tot meerkosten door disputen over de scope van projecten. Dat zou bij het project dat DSM voor ogen had zeker het geval kunnen zijn, aangezien de technische staat van de drogers nauwelijks bekend was. De partners spraken af om bij tegenvallers niet direct opnieuw te gaan onderhandelen, maar oplossingsgericht te werk te gaan.

Vermoeiing

De drogers waarom het gaat, zijn eigenlijk heel grote trommels die aan twee assen hangen en waar thermische olie in de dubbele wand ervoor zorgt dat de korrels in de trommel drogen. Met name de assen en de aansluiting op de romp krijgen op den duur te maken met vermoeiingsverschijnselen, vooral scheuren rond de astappen en of schetsplaten.

Teamlead reliability & maintenance engineering Matthijs van den Hatert van DSM: ‘De drogers komen uit de jaren zestig en zeventig en de bouwer ervan bestaat allang niet meer. We wisten dan ook niet precies wat er onder de isolatie vandaan zou komen. De kunst was om eerst één droger uit bedrijf te nemen en deze grondig te inspecteren. Om de bevindingen vervolgens vast te leggen in een model. Op basis van dit model en inspecties op kritische elementen maakten we de staat per droger inzichtelijk.’

Ontzorgen

Na vier jaar profiteert DSM al van een hogere uptime, die de 97 procent overstijgt. De operationele kosten zijn gedaald, met name doordat minder correctief onderhoud nodig is. Unit Manager regio Oost Richard Mulder van Stork kan nog wel meer voordelen noemen: ‘Omdat we inmiddels één team en efficiënter zijn, hebben we minder werkvoorbereiders nodig. We kopen ook gezamenlijk en geclusterd materialen in en delen het spare part-beheer. Stork heeft bovendien diverse disciplines in huis die het maintenance en asset management van DSM kunnen ondersteunen. Zoals piping- of rotating-specialisten, maar ook op hoger abstract niveau.’

Van den Hatert: ‘We hebben echt het gevoel te worden ontzorgd. We hoeven niet na te denken over of we een tandwielkast moeten uitbouwen of ter plekke kunnen laten reviseren. De werkvoorbereider bekijkt de scope en Stork zorgt voor zowel de inkoop als het regelen van de benodigde vergunningen. De wil is er van beide kanten om op het hoogste niveau te presteren.’

Dit artikel is een samenvatting van een uitgebreid artikel dat in de komende editie van iMaintain verschijnt.

Delen:
Author

David@industrielinqs.nl