HomeArchiefEen op drie productiebedrijven ervaart achterstand in digitalisering

Een op drie productiebedrijven ervaart achterstand in digitalisering

Werknemers in producerende bedrijven ervaren voor 31 procent bij hun bedrijf een achterstand in digitalisering en innovatie. Dit blijkt uit onderzoek van Axians onder 575 medewerkers en leidinggevenden in de industrie, uitgevoerd door Panelwizard. Ondanks dat driekwart van de bedrijven zich (actief) bezighoudt met digitalisering, zegt een derde van de ondervraagden dat het voor hun organisatie moeilijk is om digitale ontwikkelingen te vertalen naar de eigen business.

Bij het onderzoek is een doorsnee van producerende bedrijven in uiteenlopende sectoren en met een grootte van 5 tot pakweg 500 werknemers betrokken. Het onderzoek focuste op het brede spectrum van industriële digitalisering en automatisering.

Van de ondervraagden stelt 36 procent dat managers en leidinggevenden binnen hun organisatie onvoldoende kennis hebben van digitalisering en digitale ontwikkelingen. “Digitalisering staat bij veel bedrijven in de productie-industrie op de radar. Het lijkt er toch op dat een groot gedeelte van deze organisaties het enorm lastig vinden om succesvol te digitaliseren”, zegt Guido van Dinther, Business Unit Manager bij Axians Nederland. “Het toepassen en integreren van de nieuwste technologische ontwikkelingen zoals IoT en security zijn juist van essentieel belang voor een succesvolle toekomst.”

Gevolgen achterstand in digitalisering

De ervaren kennis van huidige digitale innovaties laat te wensen over. Daarnaast zijn ook de eventuele gevolgen van digitalisering voor de organisatie volgens de ondervraagden onvoldoende bekend. Zo stelt een op de vijf ondervraagden dat hun organisatie onvoldoende op de hoogte is van de financiële consequenties van digitalisering. Van hen zegt 23 procent dat er binnen hun bedrijf onvoldoende rekening wordt gehouden met de eventuele gevolgen van digitalisering op de ontwikkeling van het eigen personeel. Van Dinther: “Ook in de industrie is er sprake van een digitaliseringsslag. Om succesvol te digitaliseren, is het zaak een goed onderbouwde afweging te maken van alle voor- en nadelen. Wij zien dat veel industriële organisaties de impact en commitment van digitalisering onderschatten. Daardoor lopen ze serieuze achterstanden op vergeleken met de concurrentie.”

Toekomst van de organisatie

Uit het onderzoek blijkt verder dat 42 procent van de ondervraagden graag ziet dat hun organisatie  verder digitaliseert. Al is het maar om het hoofd te kunnen bieden aan verder gedigitaliseerde concurrenten; achttien procent vindt het namelijk erg lastig om met hen te kunnen concurreren. Negentien procent stelt zelfs dat wanneer zijn of haar werkgever niet snel digitaliseert, dit ten koste gaat van de toekomst van de organisatie. Van Dinther: “Wij merken dat het toekomstige succes van een organisatie in de maakindustrie steeds vaker verweven raakt met de mate van digitalisering. Vooral de opkomst van Internet of Things brengt voor deze bedrijven grote mogelijkheden met zich mee; door apparaten en machines ‘slim’ te maken, is bijvoorbeeld onderhoud beter te voorspellen en stilstand te voorkomen”. Ondanks dat een aanzienlijk gedeelte zich zorgen maakt over de toekomst van hun organisatie, maken slechts weinig respondenten zich druk over hun eigen functie. Zo is slechts negen procent bang dat hun baan zal verdwijnen vanwege digitalisering en automatisering.

 

 

Delen:
Author