HomeChemiePilot elektrisch kraken in aanbouw bij BASF Ludwigshafen

Pilot elektrisch kraken in aanbouw bij BASF Ludwigshafen

BASF, Sabic en Linde bouwen ’s werelds eerste demonstratiefabriek voor elektrisch verwarmde krakers. De installatie wordt volledig geïntegreerd in een van de bestaande stoomkrakers van BASF in Ludwigshafen. De opstart is gepland in 2023.

Door gebruik te maken van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen in plaats van aardgas, heeft de nieuwe technologie het potentieel om de CO2-uitstoot van een van de meest energie-intensieve productieprocessen in de chemische industrie met ten minste 90% te verminderen.

Subsidie

BASF en Sabic investeren samen in het project en de demonstratie-installatie zal door BASF worden geëxploiteerd. Linde is de partner voor  de ontwerp en bouw en zal de technologie in de toekomst de op de markt brengen. Het Duitse ministerie van Economische Zaken en Klimaatactie kent 14,8 miljoen euro subsidie toe aan het project.

Twee concepten

De installatie test twee verwarmingsconcepten parallel aan elkaar. Tn eerste directe verwarming met een elektrische stroom rechtstreeks op de procesbuizen in de reactor. De tweede methode is indirecte verwarming met stralingswarmte van elementen die rond de buizen zijn geplaatst. Door deze twee concepten te testen, kan flexibel worden gereageerd op verschillende eisen van de klant en de locatie.

Netto nul

Stoomkrakers spelen een centrale rol bij de productie van basischemicaliën en gebruiken enorm veel energie om koolwaterstoffen af te breken tot olefinen en aromaten. Gewoonlijk wordt de reactie uitgevoerd in ovens bij temperaturen van ongeveer 850 graden Celsius.

De pilot-installatie is een belangrijke stap voor de drie partijen. ‘De elektrificatie van de enorm energie-intensieve stoomkraker is een belangrijke mijlpaal in onze transformatie naar netto nul,’ stelt Martin Brudermüller, CEO van BASF.  Ook Yousef Al-Benyan, CEO van Sabic is enthousiast: ‘Dit project biedt enorme mogelijkheden voor de hele petrochemische industrie over de hele wereld in ons streven naar processen met lage koolstofuitstoot.’

Infrastructuur

In een eerder interview haalde CEO Jan Remeysen van BASF Antwerpen de belofte van de elektrische kraker aan. Hij verwacht er veel van, maar is ook realistisch. Remeysen: ‘Toegegeven, dat heeft wel meer tijd nodig. De eerste elektrische krakers verwacht ik niet voor 2030.’

En er moet ook meer gebeuren om dergelijke hoopgevende ontwikkelingen mogelijk te maken.  De verzwaring van het elektriciteitsnet is van groot belang, stelt Remeysen. De industrie zal net als verschillende andere sectoren steeds meer stroom gaan gebruiken. ‘We hebben al berekeningen gemaakt. Gaan we verder elektrificeren en op den duur ook elektrisch kraken, dan hebben we vier- tot vijfmaal zoveel stroom nodig bij BASF Antwerpen. Dat vraagt enorme investeringen in infrastructuur, alleen al om die stroom hier te krijgen.’

Delen:

Ik ben een creatieve ondernemer, hoofdredacteur, schrijver, filmer en moderator met een been in de journalistiek en de andere in de techniekfilosofie. Werkend vanuit motieven als duurzaamheid, veiligheid, innovatie, efficiëntie, verantwoordelijkheid. De industriële transformatie volg ik op de voet.

wim@industrielinqs.nl