HomeArchiefBam bouwt wals om tot elektrisch model

Bam bouwt wals om tot elektrisch model

Een oude wals die aan revisie toe was, is door Bam Infra Nederland omgebouwd tot elektrisch model. Hij is deze week voor het eerst ingezet op een project voor de gemeente Almere. Volgens Bam is het de eerste elektrische wals ter wereld.

Door de elektrische aandrijving stoot de wals geen CO₂ en stikstof uit. Hierdoor kan Bam schoner bouwen. Daarnaast is de wals een stuk stiller dan de huidige walsen. Waar het lastig is om zwaar materieel te elektrificeren, leent een wals zich daar beter voor. Die hoeft niet keer op keer een zware last te hijsen of continu te graven in een bouwput. De wals heeft alleen energie nodig om te rijden en te sturen.

CO2-besparing

Ten opzichte van de oorspronkelijke dieselmotor in deze carrosserie scheelt het zeven liter brandstof per uur. Wat zo’n 73 liter per dag is. Met de elektrische wals bespaart het bedrijf naar eigen zeggen zo’n 236 kilogram CO₂ per dag. Op jaarbasis met 180 draaidagen is dat ruim 42.000 kilogram. Op volgeladen accu’s is de 10 tot 12 ton wals acht uur inzetbaar. Na drie tot vijf uur laden zijn de accu’s weer helemaal vol.

Anderhalf jaar

Waar er voor lichter materieel al wel elektrische alternatieven op de markt zijn, is dat voor zwaarder materieel niet het geval. Toch was de wens om deze stap te maken. Om een ‘boost’ te geven aan de duurzaamheidsambities van Bam en van haar klanten. Met de kennis van haar eigen mensen is de elektrische wals in anderhalf jaar tijd ontworpen en gebouwd. En hier blijft het niet bij volgens het bedrijf. Bam streeft ernaar om op termijn een emissievrije asfaltset te hebben. Voor zwaarder materieel is bijvoorbeeld waterstof een mogelijk alternatief voor diesel.

Delen:
Author