HomeArchiefMissie Hansa Green Tour nog niet volbracht

Missie Hansa Green Tour nog niet volbracht

Als de Hansa Green Tour symbool staat voor de elektrificatie van het personenvervoer, dan is ze op de goede weg. De tour die Roel Swierenga dit jaar voor de tiende keer organiseert, kende een steile curve wat betreft de actieradius van de deelnemende elektrische auto’s. Maar elektrisch transport is slechts een middel voor Swierenga om de energietransitie onder de aandacht te brengen. En die missie gaat nog wel even door. Bovendien moet de echte golf aan elektrische auto’s nog komen. Maar dat die er komt, is volgens de e-pionier wel duidelijk.

‘Al sinds 2009 toeren we met teams van zo’n twintig tot dertig man door Europa’, zegt Swierenga. ‘En waar we destijds nog met omgebouwde benzineauto’s reden of de eerste modellen van elektrische pioniers, bereikten we vorig jaar een onverwachte mijlpaal. De auto van de organisatie is namelijk een hybride auto, zodat we er zeker van kunnen zijn dat we de groep bij de finish kunnen opwachten. Tenminste, dat dachten we. Tot onze verbazing was een team dat in een Tesla Model 3 rijdt namelijk eerder in Oostenrijk dan wij. Deze auto heeft een (WLTP) actieradius van boven de vijfhonderd kilometer. In de praktijk is die actieradius iets lager, maar dankzij de Tesla superchargers is hij weer supersnel vol te laden voor de volgende rit. En ja, ook wij moeten wel eens rusten en tanken.’

Inpiratie voor elektrificatie

Missie geslaagd dus, zou je denken. ‘Elektrisch rijden is maar één onderdeel van de tour’, zegt Swierenga. ‘We startten echter met deze tour omdat we beleidsmakers, engineeringsbureaus, energiebedrijven en andere actoren in de energietransitie willen inspireren na te denken over elektrificatie. Het percentage duurzame energie in de totale energiemix in deze landen ligt al veel hoger dan in Nederland) op uitdagingen waar Nederland nu voor staat. De stroom die de auto’s voedt, moet ook groen zijn, anders draag je nog niets bij aan verduurzaming van het transport.’

Meer modellen

Hoewel het rijden van een elektrische auto dankzij het supersneller laden net zo eenvoudig is geworden als het rijden van een benzineauto, is volgens Swierenga nog wel wat werk te verzetten. ‘Tesla is nog steeds erg dominant, maar gelukkig reden er vorig jaar ook andere merken mee. Het is voor de concurrentiepositie beter als de consument keuzevrijheid heeft. Met de Kia e-Niro, Hyundai Kona electric en Jaguar E-pace is er geduchte concurrentie bijgekomen voor Tesla. Tijdens de eerste elektrische Hansa Canonball Run die we eind februari organiseerden, reden er dan ook diverse auto’s van deze merken mee. Bovendien verwacht ik ook veel van Volkswagen, dat zijn hele organisatie wil omgooien naar de productie van elektrische auto’s.’

Volkswagen gooit roer om

Swierenga mocht onlangs nog de directie van Volkswagen Emden en toeleveranciers van het grootste Duitse automerk toespreken. ‘Volkswagen streeft ernaar binnen twee jaar een elektrische auto te bouwen die de helft kost van een Tesla model 3. De directie maakte onlangs bekend dat ze twee miljard euro zal investeren om de fabriek in Emden om te bouwen naar honderd procent elektrische auto’s. Wereldwijd investeert Volkswagen zelfs zeventig miljard in elektrificatie van al haar modellen.

Groene keten

Het bedrijf vierde onlangs nog dat zijn dertig miljoenste Passat van de band rolde. Dus als Volkswagen zijn koers wijzigt naar elektrisch transport, betekent dat een grote stap voor de gehele branche. Bovendien heeft het management uitgesproken dat ze alleen groene stroom wil gebruiken en duurzame, lokaal geproduceerde accu’s wil inzetten. Het hele plaatje moet volgens de nieuwe visie kloppen, dus zowel in duurzame productie als verder in de keten. Eind dit jaar rolt de eerste auto van de ID serie, zoals Volkswagen zijn elektrische vloot noemt, van de band.

Delen:
Author

David@industrielinqs.nl